Πόσος κυνισμός χρειάζεται για να σκεφτείς και να λανσάρεις ένα πακέτο διακοπών στην «Ελλάδα της κρίσης»; Πόση διεστραμμένη φαντασία πρέπει να έχει κανείς, ώστε να σκεφτεί να στείλει τουρίστες στην Ελλάδα, όχι για να επισκεφθούν το Μουσείο της Ακρόπολης, να απολαύσουν το μεσογειακό κλίμα και την τοπική κουζίνα, ή να επισκεφθούν τα ελληνικά νησιά, αλλά για να δουν από κοντά, ως θλιβερά αξιοθέατα, ανθρώπους να κοιμούνται στον δρόμο, πρόσφυγες να προσπαθούν να επιβιώσουν και τη φτώχεια να σκεπάζει κάθε πτυχή της ελληνικής καθημερινότητας; Η βρετανική εφημερίδα Guardian, σκέφτηκε να πάει ένα βήμα πιο πέρα την όχι και τόσο φωτογενή πλευρά της Ελλάδας, καλώντας τους αναγνώστες της, σε συνεργασία με την ταξιδιωτική εταιρεία Political Tours, να δηλώσουν συμμετοχή στη συγκεκριμένη εκδρομή, παρουσιάζοντάς την μάλιστα, ως «μία συναρπαστική εξερεύνηση των συνεχιζόμενων επιπτώσεων της οικονομικής και προσφυγικής κρίσης στην Ελλάδα».
Όπως ήταν φυσικό, αυτή η αντιμετώπιση της ελληνικής κρίσης ως θλιβερού αξιοθέατου, προκάλεσε πολυάριθμες αντιδράσεις τόσο στη χώρα μας, όσο και από τα διεθνή Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ενώ τα εγχώρια social media πήραν φωτιά, σχολιάζοντας με κάθε τόνο και με κάθε τρόπο ότι τα όσα περνούν οι Έλληνες τα τελευταία χρόνια δεν πρέπει να τους καθιστούν πρωταγωνιστές τόσο κακόγουστων καρτ-ποστάλ.
Η διαφημιστική καμπάνια που έδινε πληροφορίες στους επίδοξους επισκέπτες της ταλαιπωρημένης Ελλάδας έχει πλέον κατέβει από την ιστοσελίδα του Guardian και όπως δήλωσε εκπρόσωπος του ειδησεογραφικού ομίλου στο Al Jazeera, το ταξίδι αυτό απευθυνόταν σε ανθρώπους που «επιθυμούν να αναπτύξουν κατανόηση του πολιτικού και κοινωνικού τοπίου στην Ελλάδα και σε άλλα μέρη. Κατόπιν σκέψης, διακόπτουμε αυτό το πρόγραμμα ώστε να επανεξετάσουμε την προσέγγισή μας».
Υπό τον όχι και τόσο ευφάνταστο τίτλο «Η Ελλάδα και το ευρώ», η ενθουσιώδης προτροπή του πακέτου ήταν η εξής: ««Συναντήστε την ανταποκρίτρια της Guardian στην Αθήνα Έλενα Σμιθ, σε αυτή τη συναρπαστική εξερεύνηση των συνεχιζόμενων επιπτώσεων της οικονομικής και προσφυγικής κρίσης στην Ελλάδα. Πουθενά στην Ευρώπη η οικονομική κρίση δεν είχε πιο βαθιά επίδραση από ό,τι στην Ελλάδα, όπου οι δραστικές περικοπές του προϋπολογισμού είχαν τεράστιο αντίκτυπο στις ζωές των ανθρώπων. Επιπλέον, η χώρα πρέπει να αντιμετωπίσει τη συνεχιζόμενη προσφυγική κρίση». Η περιήγηση θα ξεκινούσε από τους αμπελώνες της Σάμου και θα συνεχιζόταν στην Αθήνα. Από απομακρυσμένες φάρμες στα προάστια της πρωτεύουσας ως τη Βουλή και από τις απόψεις απλών ανθρώπων ως την τοποθέτηση ακτιβιστών, επιχειρηματιών και πολιτικών.
Η Ελλάδα φαίνεται ότι προς το παρόν τουλάχιστον, γλίτωσε από μία ακόμη απόπειρα στερεοτυπικής απεικόνισης των όσων δύσκολων και δυσάρεστων βιώνει εδώ και αρκετά χρόνια. Σε μια περίοδο που ο καθαρόαιμος τουρισμός της έχει ανοδική πορεία, η επίμονη προσκόλληση στην «Ελλάδα της κρίσης», σίγουρα δεν είναι η καλύτερη διαφήμιση.
Μετά την άρον άρον απόσυρση του πακέτου διακοπών, ο Guardian επιχείρησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις. Είπε ότι το όλο σχέδιο ήταν του συγκεκριμένου τουριστικού πρακτορείου που ειδικεύεται σε τέτοιου είδους ειδικά θεματικά πακέτα και ξεκαθάρισε πως η Ελενα Σμιθ, αξιοσέβαστη και επί πολλά χρόνια ανταποκρίτρια της εφημερίδας στην Ελλάδα, δεν είχε καμία συμμετοχή στη διοργάνωση ή την προώθηση του ταξιδιού. «Απλώς θα μιλούσε» (στους ταξιδιώτες), ανέφερε εκπρόσωπος του Guardian.