«Ηταν η πιο ενδιαφέρουσα εβδομάδα που έχω ζήσει εδώ και πάρα πολύ καιρό!», λέει με ενθουσιασμό η Βικτώρια Γαβριλιάδου, φοιτήτρια στο Χημικό της Θεσσαλονίκης. Συμμετείχε στην ομάδα που κέρδισε το δεύτερο βραβείο παρουσιάζοντας μια επιχειρηματική ιδέα, στη Σχολή Επιχειρηματικότητας που διοργάνωσε η διεθνής ΜκΟ «Think Young» με την υποστήριξη του Coca Cola Foundation και της Coca Cola Hellas. Η ιδέα της ομάδας ήταν να ασχοληθεί επιχειρηματικά με το «Red Hero», όπως ονόμασαν την πλατφόρμα που θα δίνει κίνητρα σε Έλληνες για να γίνονται αιμοδότες. «Είναι δυνατόν να εισάγουμε αίμα από την Ελβετία; Πρέπει να είμαστε ανεξάρτητοι ως προς τον τομέα αυτόν, να δημιουργήσουμε μια νέα γενιά αιμοδοτών!» είπαν με έμφαση στην παρουσίασή τους.
Hταν μια μόνο από τις δέκα ιδέες που παρουσιάστηκαν από τις ισάριθμες ομάδες. Συμμετείχαν περίπου 90 νέοι, οι οποίοι επί πέντε ημέρες συνάντησαν επιχειρηματίες, μέντορες, άκουσαν τρόπους επιβίωσης, πήραν ιδέες επιτυχίας, παρακινήθηκαν να γίνουν οι ίδιοι επιχειρηματίες. Και –το κυριότερο!- συνεργάστηκαν. Έτσι, την πέμπτη ημέρα παρουσίασαν στην Επιτροπή τις ιδέες τους και το business plan τους. Στην Επιτροπή μετείχαν επιχειρηματίες, εκπρόσωπος της Coca Cola και της Think Young.
Hταν εξαιρετικά ευχάριστο να βλέπεις νέους ανθρώπους, γύρω στα 20, να παρουσιάζουν με πολύ καλά αγγλικά αυτό που δούλεψαν με κέφι, μεράκι και πείσμα. Οι 10 ομάδες είχαν συγκροτηθεί τυχαία, κάτι που έχει την αξία του. Οι συμμετέχοντες δεν γνωρίζονταν και δεν ήταν δεδομένο ότι θα ταίριαζαν. «Πώς καταφέρατε να συνεννοηθείτε;» ρωτώ την Μαρία Ποντσιχίδου. «Προερχόμαστε όλοι από διαφορετικούς χώρους. Εάν όλοι προερχόμασταν από τον ίδιο, πιθανώς να μην είχαμε το ίδιο αποτέλεσμα», απαντά.
Η Μαρία είναι φοιτήτρια στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ στη Θεσσαλονίκη κι ενδιαφέρεται για το επιχειρείν. «Μου αρέσει να ψάχνω κι άλλες πτυχές του εαυτού μου από αυτές που ήδη γνωρίζω», εξομολογείται στο Protagon. «Θα μπορούσα να εργαστώ σε τμήμα marketing ή επικοινωνίας», λέει.
Ανάμεσα στα μέλη της ομάδας ήταν και ο Βασίλης Ζεϊμπέκης, ο οποίος σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων. «Είχα μάθει για το event από μια φίλη η οποία συμμετείχε σε εκείνο της Αθήνας και μου είπε ότι είναι ενδιαφέρον. Τελικά είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον!» λέει με κέφι.
Στο business plan που παρουσίασε η ομάδα τους, η Μαρία δούλεψε περισσότερο το κομμάτι της επικοινωνίας και ο Βασίλης το κομμάτι των οικονομικών. «Το κυριότερο όλων είναι ότι υπήρχε η θέληση και η διάθεση. Η ομαδικότητα φέρνει πολύ καλό αποτέλεσμα», καταλήγουν.
Οι ιδέες που παρουσιάστηκαν είχαν ως θέμα (είχε δοθεί από τους διοργανωτές) τη «διαμοιραζόμενη οικονομία» (shared economy). Είχε μεγάλο ενδιαφέρον να παρακολουθεί κάποιος τις ευαισθησίες και τις ανάγκες, σύμφωνα με την ιεράρχηση των νέων των 20 ετών του σήμερα. Ασχολούνται αρκετά με το ζήτημα «ΦΑΓΗΤΟ», αλλά και τη σωστή και υγιεινή διαχείριση του.
Παρουσιάστηκαν τρεις ιδέες που είχαν σχέση με το φαγητό:
- Η «Hack my Hunger», μια εφαρμογή που προσφέρει εξατομικευμένες προτάσεις γεύματος με διαδραστικό τρόπο, με σκοπό να μην πετάμε φαγητό
- Η «Deliver Eat», που έρχεται να δώσει λύση στο ζήτημα των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων σε delivery, αλλά και στην ταχύτητα και την ασφάλεια της μεταφοράς του φαγητού
- Η «Oh my Greece!» (OMG), με στόχο να αναζητούν οι τουρίστες φαγητό μαγειρεμένο από κάποια «γιαγιά Κούλα» σε κάποιο ελληνικό σπίτι.
Τους απασχόλησαν, επίσης, σύγχρονες ανάγκες, όπως η φόρτιση του κινητού ενώ βρίσκεσαι στο δρόμο. Ή, ακόμη, μια εφαρμογή που δίνει λύση στο πρόβλημα εξεύρεσης θέσης πάρκινγκ με τη λογική της airbnb. Επίσης, η ανάγκη να βρίσκεις ανθρώπους που κάνουν το ίδιο σπορ με εσένα και να εξασκείστε μαζί ή να γίνεται delivery από ποδηλάτες με ηλεκτρικά ποδήλατα.
Κάτι που με εντυπωσίασε προσωπικά ήταν δύο ιδέες που είχαν ως στόχο τη διευκόλυνση εξοικείωσης με μουσεία και αξιοθέατα: η πρώτη ήταν μια εφαρμογή που θα εξυπηρετούσε άτομα με προβλήματα όρασης ενώ η δεύτερη αφορούσε ηλεκτρονικά παιχνίδια με δράση στους χώρους, ώστε οι ξεναγήσεις να γίνονται πιο ελκυστικές.
Φαντασία, δημιουργικότητα, ενθουσιασμός, οργάνωση, έμπνευση, όραμα. Τίποτα δεν έλειπε από τις ομάδες και τις παρουσιάσεις τους, ορισμένες εκ των οποίων ήταν πολύ ευχάριστες, ευφάνταστες και με θεατρικά στοιχεία.
Οι συμμετέχοντες επιλέχθηκαν ύστερα από αιτήσεις που είχαν υποβάλει στην «Think Young». «Για εμάς είχε μεγάλη σημασία το κίνητρό τους», λέει στο Protagon ο Άλεξ, παρουσιαστής της εκδήλωσης και εκπρόσωπος της ΜκΟ. «Επειδή πρόκειται για ένα πολύ εντατικό πενθήμερο, θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι θα το παρακολουθήσουν, γι αυτό πρέπει να έχουν ένα ισχυρό κίνητρο».
Η γνωριμία με μέντορες είναι ένα από αυτά. «Γνωρίσαμε επιχειρηματίες, ορισμένοι από τους οποίους είναι πολύ νέοι, κάτω των 30. Ουσιαστικά αυτό ήταν το έναυσμα για να κάνουμε κάτι δικό μας. Μας έδωσαν το κίνητρο, την ιδέα, τη σπίθα!», μας λέει η Βικτώρια Γαβριλιάδου. Αν και φοιτήτρια Χημικού, την ενδιαφέρει η Διοίκηση Επιχειρήσεων. «Θέλησα να δω πώς θα ήταν ένα MBA, τι θα άκουγα σε αυτό. Σκέφτομαι να κάνω του χρόνου και να μεταπηδήσω στον κλάδο της Διοίκησης Επιχειρήσεων».
Αν και δεν ήταν πολύ ικανοποιημένοι με την παρουσίαση της ιδέας του «Red Hero», τελικά η ομάδα τους κατέλαβε τη δεύτερη θέση. «Κερδίσαμε επειδή όντως δίναμε λύση σε ένα υπαρκτό πρόβλημα στην κοινωνία. Οι υπόλοιπες ιδέες δημιουργούσαν μια νέα ανάγκη στον πελάτη, ενώ εμείς λύναμε ένα πρόβλημα», μας λέει η Βικτώρια.
Για τη Βασιλική Δρούγα, φοιτήτρια Οικονομικών στο ΠΑΜΑΚ, η εμπειρία στη Σχολή Επιχειρηματικότητας ήταν κάτι το μοναδικό. «Η σύνθεση των ομάδων έγινε τελείως τυχαία κι αυτό ήταν πολύ καλό. Στη δική μας ομάδα ήμασταν 8 αγόρια και 2 κορίτσια. Αισθανόμασταν πριγκίπισσες, μας φέρονταν υπέροχα. Σε άλλες ομάδες η σύνθεση ήταν αντίστροφη. Σημασία έχει να υπάρχει ποικιλία. Κάποιος που ασχολείται με την τεχνολογία μαζί με κάποιον που ασχολείται με το περιβάλλον κι έναν οικονομολόγο, μπορούν να κάνουν την τέλεια ομάδα!», μας λέει. «Είναι μια πολύ ωραία καινοτομία από την Coca Cola και την Think Young, αλλά πιστεύω ότι είναι πολύ καλή και για τους μέντορές μας. Μελλοντικά, αυτοί μπορεί να είναι οι εργοδότες μας», τονίζει με αισιοδοξία.
Την πρώτη θέση έλαβε η ομάδα Par King, η εφαρμογή που προσφέρει τη δυνατότητα εξεύρεσης χώρου στάθμευσης στη λογική της Airbnb. Η ομάδα Red Hero με τις λύσεις για την αιμοδοσία στην Ελλάδα ήταν δεύτερη και στην τρίτη θέση ήταν η ομάδα Hack my Hunger, που προσφέρει εξατομικευμένες προτάσεις μαγειρέματος, χωρίς να σπαταλώνται υλικά. Τα βραβεία είναι εκπαίδευση και συμβουλευτική σε σχολές όπως το Anatolia College ή σε θερμοκοιτίδες επιχειρηματικότητας.
H Σχολή Επιχειρηματικότητας χρηματοδοτείται από το Ίδρυμα της Coca-Cola και στηρίζεται από την Coca-Cola στην Ελλάδα. Η Σίσσυ Ηλιοπούλου, Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων και Επικοινωνίας της Coca-Cola για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, δήλωσε για τη δέσμευση της εταιρείας απέναντι στους νέους: « Η Σχολή Επιχειρηματικότητας εντάσσεται στην ευρύτερη πλατφόρμα προγραμμάτων της Coca-Cola και της Coca-Cola Τρία Έψιλον που απευθύνονται στους νέους της χώρας μας με στόχο να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να αξιοποιήσουν ευκαιρίες για το μέλλον που ονειρεύονται. Από το 2015 έως και σήμερα, περίπου 4000 νέοι έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα, όπως οι Σχολές Επιχειρηματικότητας, το Πρόγραμμα ενίσχυσης της απασχολησιμότητας Youth Empowered, αλλά και το πρόγραμμα αμειβόμενης απασχόλησηςReGeneration, μια πρωτοβουλία των Global Shapers Athens Hub που υποστηρίζεται ενεργά, μεταξύ άλλων, από τo Ίδρυμα της Coca-Cola (Τhe Coca-Cola Foundation) και την Coca-Cola.»
H Σχολή Επιχειρηματικότητας αλλά και τα υπόλοιπα προγράμματα της Coca-Cola, αποδεικνύουν πως όταν η κατάλληλη ευκαιρία συναντήσει το ταλέντο, τότε αναπτύσσονται οι κατάλληλες συνθήκες για να έρθουν οι νέοι λίγο πιο κοντά στο μέλλον που ονειρεύονται!
Περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τη Σχολή Επιχειρηματικότητας και τις δράσεις της μπορείτε να βρείτε στο www.entrepreneurshipschool.com