Φαίνεται πως αυτό το κινηματογραφικό γαϊτανάκι αποκαλύψεων, με φόντο την υπόθεση του Χάρβεϊ Γουάινσταϊν, δεν θα ρίξει αυλαία πολύ γρήγορα. Δεν υπάρχει ημέρα κατά την οποία να μη γίνει μια νέα αποκάλυψη σεξουαλικής παρενόχλησης με θύτη τον διάσημο αμερικανό σκηνοθέτη και θύμα κάποια ηθοποιό του Χόλιγουντ.
Ταυτόχρονα, όμως, έχει πυροδοτήσει μια συζήτηση για αυτό το σημαντικό θέμα, ενώ δεν είναι λίγες οι γυναίκες οι οποίες ενώνουν τις φωνές τους για να καταγγείλουν παρόμοιες καταστάσεις, ενώ προτρέπουν όλα τα θηλυκά που έχουν δεχτεί παρενοχλήσεις να βρουν θάρρος και να μιλήσουν για αυτές.
Μία από αυτές τις περιπτώσεις είναι και η Μπιορκ, με τη δική της κατάθεση.
Η ισλανδή μουσικός, με ποστ στην προσωπική σελίδα της στο facebook, αποκάλυψε τη δική της περίπτωση κακοποίησης όταν βρέθηκε ως ηθοποιός στην ταινία «δανού σκηνοθέτη».
«Με ενέπνευσαν οι γυναίκες από όλο τον κόσμο, που τώρα μιλούν ανοιχτά και καταθέτουν τις εμπειρίες τους online, για να μιλήσω κι εγώ για τη δική μου με έναν δανό σκηνοθέτη. Προέρχομαι από μία χώρα που έχει φτάσει πολύ κοντά στην πραγματική ισότητα των δύο φύλων κι επίσης ήμουν ήδη διάσημη στον μουσικό χώρο, οπότε ως γυναίκα είχα κερδίσει τη θέση, τη δύναμη και την ανεξαρτησία μου. Για αυτό έπρεπε να μου γίνει από την πρώτη στιγμή ξεκάθαρο: ο εξευτελισμός μου και η αδυναμία μου να βρω το δίκιο μου ως ένας άνθρωπος που δεχόταν σεξουαλική παρενόχληση είχε να κάνει με τον ρόλο της ηθοποιού – ήταν ο κανόνας αυτός σε ένα επάγγελμα όπου ο σκηνοθέτης και μία ντουζίνα αυλικοί του τον υπηρετούσαν και τον ενθάρρυναν.
Το συνειδητοποίησα, ήταν μία παγκόσμια πραγματικότητα ότι ένας σκηνοθέτης μπορεί να αγγίζει, να προσβάλει, να παρενοχλεί τις ηθοποιούς του κατά βούληση και η κινηματογραφική βιομηχανία το επιτρέπει. Οταν απέρριψα συνεχόμενες φορές τον σκηνοθέτη, εκείνος θύμωσε και με τιμώρησε. Κι αυτός και οι αυλικοί του δημιούργησαν και μου χρέωσαν ένα αρνητικό κλίμα στο γύρισμα, με παγίδεψαν σε μία πλάνη που ήθελε εγώ να είμαι η δύσκολη.
Επειδή ήμουν η ίδια δυνατή, επειδή είχα μία υπέροχη δική μου ομάδα και επειδή δεν είχα τίποτα να χάσω, καθώς δεν με ενδιέφερε μία κινηματογραφική καριέρα, βγήκα σώα και ξεπέρασα αυτή την εμπειρία με τα χρόνια. Φοβάμαι όμως ότι άλλες ηθοποιοί που δούλεψαν με αυτό τον άνθρωπο δεν είχαν την ίδια τύχη. Ο σκηνοθέτης αυτός ήξερα ακριβώς τι παιχνίδι έπαιζε. Και είμαι σίγουρη ότι η επόμενη ταινία του γυρίστηκε επειδή είχε αυτή την εμπειρία μαζί μου. Γιατί ήμουν η πρώτη γυναίκα που εναντιώθηκε και τον πολέμησε και δεν πέρασε το δικό του.
Και ίσως, κατά τη γνώμη μου, να μεταχειρίστηκε πιο δίκαια τις επόμενες ηθοποιούς του μετά τη δική μας σύγκρουση – κάτι που με κάνει να ελπίζω στο μέλλον.
Ας ελπίσουμε λοιπόν ότι αυτή μου η ομολογία θα στηρίξει ηθοποιούς σε όλο τον κόσμο για να σταθούν στα πόδια τους. Ας σταματήσουμε αυτή την κατάσταση, σήμερα.
Υπάρχει ένα κύμα αλλαγής στον κόσμο μας. Ας επικρατήσει η καλοσύνη.
Μπιορκ».
Σύμφωνα με τα όσα έγραψε η Μπιορκ, αυτός ο δανός σκηνοθέτης στον οποίο αναφέρεται είναι ο Λαρς φον Τρίερ. Μάλιστα, η ταινία είχε βραβευθεί στο Φεστιβάλ των Καννών και η τραγουδίστρια είχε πάρει το Βραβείο Ερμηνείας.
Ο πρώτης της ρόλος στη μεγάλη οθόνη ήταν το «The Juniper Tree» της Νιέτζκα Κιν (με καταγωγή από τη Μασαχουσέτη των ΗΠΑ) το 1990, ενώ το 2000 πρωταγωνίστησε στο «Χορεύοντας στο σκοτάδι», του Λαρς Φον Τρίερ – από τη Δανία, με αγάπη. Το 2005 ακολούθησε ένας ρόλος στην ταινία φαντασίας «Drawing Restraint 9» του Μάθιου Μπάρνι (από το Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ) και μια εμφάνιση στην κωμική ισλανδική τηλεοπτική σειρά «Dagvaktin» (με σκηνοθέτη τον Ισλανδό Ράγκναρ Μπράγκασον), το 2008.
Επομένως, ποιος είναι μοναδικός δανός με τον οποίο συνεργάστηκε η καλλιτέχνις; Βέβαια η Μπιορκ, σύμφωνα με τον Guardian, μπορεί να μην κατονομάζει τον σκηνοθέτη, αλλά -μεταξύ μας τώρα- «τι κάνει νιάου-νιάου στα δανέζικα κεραμίδια;».
Ακριβώς για αυτό, απάντηση υπήρξε από τον βοηθό του Τρίερ ο οποίος είπε στο Rolling Stone ότι «ο Λαρς αρνείται τις κατηγορίες της Μπιορκ, αλλά δεν επιθυμεί να σχολιάσει περαιτέρω».
Η διάσημη ισλανδή τραγουδίστρια αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Νοέμβριο τον τελευταίο της δίσκο, Utopia. Πάρτε μια πρόγευση…