Ο Αντι Γούρχολ το 1963 ήταν ένας νέος καλλιτέχνης σε άνοδο.
Είχε ήδη ζωγραφίσει την Μέριλιν Μονρόε και την Ελίζαμπεθ Τέιλορ, δύο έργα εμβληματικά, που στην εποχή τους εδραίωσαν το ταλέντο του και τον έκαναν διάσημο.
Τις τολμηρές ιδέες και την ιδιαίτερη αισθητική του εξέφρασε με μια αυτοπροσωπογραφία με μαύρα γυαλιά σε ένα καμβά με ζωηρό χρώμα. Βασίστηκε σε μια φωτογραφία από αυτόματο θάλαμο.
Αυτοί οι θάλαμοι φαίνονταν στον Γουόρχολ μια -κατά κάποιο τρόπο- δύναμη εκδημοκρατισμού: όλοι μοιάζουν το ίδιο και φωτογραφίζονται με ακριβώς τον ίδιο τρόπο όταν κάθονται σε αυτούς.
Αυτή η καλλιτεχνική selfie, όπως θα τη λέγαμε με τη σύγχρονη ορολογία, ήταν το διαβατήριο που χρειαζόταν για να περάσει στο ευρύτερο καλλιτεχνικό κοινό, αλλά και στο γενικό κοινό.
«Είναι έργο τεράστιας ιστορικής σημασίας, η στιγμή κατά την οποία ο Γουόρχολ μπήκε στην χορεία των μεγάλων αυτοπροσωπογράφων», λένε σήμερα οι επιμελητές της δημοπρασίας.
Το έργο πρόκειται να δημοπρατηθεί για πρώτη φορά από τους Sotheby’s στο Λονδίνο. Από τη δεκαετία του 1980 ανήκε σε ιδιωτική συλλογή, τώρα όμως εκτιμάται ότι θα πωληθεί για 7 εκατομμύρια στερλίνες. Η δημοπρασία γίνεται στις 28 Ιουνίου.
Ο Γουόρχολ πέθανε πολλά χρόνια πριν εμφανιστούν οι σέλφι και το Instagram – το Ιντερνετ ήταν για πολύ λίγους στις μέρες του. Αλλά στην περίφημη ρήση για τα λίγα λεπτά διασημότητα που αναλογούν σε όλους μας, πολλοί βλέπουν έναν εξαιρετικά οξυδερκή παρατηρητή.