Κάποιοι νεότεροι έσπευσαν να τη χαρακτηρίσουν «αυθεντική Κιμ Καρντάσιαν». Αυτή τη φορά η νιότη τους τούς έκανε να πετύχουν διάνα. Αν η Ζα Ζα Γκαμπόρ πρέπει να μνημονεύεται για κάτι, αυτό ήταν πως υπήρξε ένας προάγγελος της εποχής μας. Ηταν το αρχετυπικό celebrity, προτού καν εφευρεθεί ο όρος. Ο κόσμος την ήξερε επειδή ήταν «διάσημη» και ήταν «διάσημη» επειδή την ήξερε ο κόσμος. Επισήμως δήλωνε ηθοποιός, αλλά το γεγονός ότι ήταν καλλονή δεν της επέτρεψε να δείξει το όποιο ερμηνευτικό ταλέντο της –αν είχε από τέτοιο. Το Χόλιγουντ των 50s ήξερε να εγκλωβίζει τους πρωταγωνιστές του σε αυτό που θα έφερνε πιο γρήγορα το πολύ χρήμα και η όμορφη ξανθιά από την Ουγγαρία θα το έφερνε δείχνοντας το μπούστο της σε μέτριες ταινίες – διόλου τυχαία ο πιο αξιομνημόνευτος ρόλος της ήταν στο «Μουλέν Ρουζ» του Τζον Χιούστον δίπλα στον σπουδαίο Χοσέ Φερέρ.
Η Ζα Ζα Γκαμπόρ έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 99 ετών. Στο πλευρό της είχε τον ένατο σύζυγό της. Ναι τον ένατο, σε αυτό ήταν πολύ καλή. Ο σύζυγος Νο9 που της έκλεισε τα μάτια είναι ο 73χρονος Φρειδερίκος Πρίγκιας του Ανχαλτ, που βέβαια είχε γεννηθεί ως Χανς Γκιοργκ Ρόμπερτ Λίχτενμπεργκ αλλά είχε προλάβει να πείσει την πριγκίπισα Μαρία-Αυγουστίνα του Ανχαλτ να τον υιοθετήσει. Για όσους απορούν, το Ανχαλτ βρίσκεται στη Γερμανία. Και για όσους βλέπουν στο ζευγάρι μια κραυγαλέα διαφορά ηλικίας 26 ετών, να τους υπενθυμίσουμε ότι ο έρως χρόνια δεν κοιτά.
Η ύστερη Ζα Ζα Γκαμπόρ ήταν το διαβατήριο για να γίνεις διάσημος και να μπεις σε κάποια σαλόνια στο Χόλιγουντ. Αλλωστε, όπως και η επίγονός της, η Καρντάσιαν, η Ζα Ζα Γκαμπόρ ουσιαστικά έπαιζε παντού τον εαυτό της, τόσο στην καθημερινότητά της όσο και στη βιομηχανία του θεάματος. Στις περίπου 80 τηλεοπτικές σειρές και κινηματογραφικές ταινίες που είχε στο ενεργητικό της, στις περισσότερες έπαιζε τη… Ζα Ζα Γκαμπόρ. Και ενώ στα τελευταία της χρόνια ήταν κατάκοιτη και είχε χάσει το ένα της πόδι, σύζυγος και λοιποί συγγενείς διοργάνωναν πάρτι προς τιμήν της για να παραμένουν στον αφρό της επικαιρότητας. Η κενότητα, η δικτατορία του φαίνεσθαι εις βάρος του είναι, είναι όλα εδώ.
Η πρώιμη Ζα Ζα Γκαμπόρ ήταν μια κούκλα. Είχε γεννηθεί στις 6 Φεβρουαρίου 1917 στη Βουδαπέστη της τότε παραπαίουσας Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας. Στα 19 της ήταν Μις Ουγγαρία. Η ομορφιά της υπήρξε διαβατήριο για να φύγει από την Ευρώπη στα τέλη των 30s όταν η ναζιστική πλημμυρίδα έπνιγε την Γηραιά Ηπειρο – η Γκαμπόρ ήταν Εβραία. Το 1942 γνώρισε και παντρεύτηκε στο Λος Αντζελες τον Κόνραντ Χίλτον, ήταν ήδη ο δεύτερος γάμος της. Μετά ακολούθησε το Χόλιγουντ με τη γνωστή μέτρια καριέρα.
Αλλά, είπαμε, η Ζα Ζα Γκαμπόρ ήταν πέρα από το Χόλιγουντ. Ηταν η αντανάκλασή του στην πραγματική ζωή. Ηταν μια διασημότητα, ένας ρόλος που δεν τελείωνε ποτέ. Εμεινε, μεταξύ άλλων, γνωστή για τις άλλοτε βιτριολικές και άλλοτε απλά υπόγεια φεμινιστικές ατάκες της για το σεξ, σε μια εποχή που ούτε φεμινισμός υπήρχε ούτε το να μιλάς δημοσίως για το σεξ επιτρεπόταν.
– «Ποτέ δεν γνωρίζεις πραγματικά έναν άντρα μέχρι να πάρεις διαζύγιο από αυτόν»
– «Οι άνδρες αγαπούν με τα μάτια τους. Οι γυναίκες με τ’ αυτιά τους»
– «Δεν ξέρω τίποτα για το σεξ, επειδή ήμουν ανέκαθεν παντρεμένη»
– «Ενας άνδρας δεν είναι ολοκληρωμένος μέχρι να παντρευτεί. Μετά είναι τελειωμένος»
– «Είμαι μια καταπληκτική νοικοκυρά. Κάθε φορά που εγκαταλείπω έναν άντρα κρατάω εγώ το σπίτι του»
– «Οι άνδρες είναι σαν τις φωτιές. Ξεσπούν όταν τους αφήσεις εκτός ελέγχου»
– «Το να πάρεις διαζύγιο επειδή δεν αγαπάς τον άντρα σου είναι σχεδόν τόσο ανόητο όσο το να τον παντρευτείς επειδή τον αγαπάς»
– «Ενα κορίτσι πρέπει να παντρευτεί από αγάπη. Και να συνεχίσει να παντρεύεται μέχρι να την βρει»…
Αυτές τις ατάκες τις πίστευε η Ζα Ζα Γκαμπόρ. Είναι αστείες, κυνικές μια προβολή της εποχής του Twitter από τα μακρινά 5οs και 60s. Aλλά είναι και λυπηρό συνάμα. Μια γυναίκα που μάλλον δεν αγαπήθηκε ποτέ. Και είναι αμφίβολο αν τελικά αγάπησε κάτι. Ούτε καν τον ίδιο τον διάσημο εαυτό της.