O υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης δέχεται τα πυρά της αντιπολίτευσης για τις αλλαγές στο μάθημα της Ιστορίας | SOOC
Επικαιρότητα

Μετά τα Θρησκευτικά αρχίζει η μάχη για την Ιστορία

Αντιδράσεις έχει προκαλέσει εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για υποβάθμιση στη διδασκαλία της Ιστορίας συγκεκριμένων κεφαλαίων για τον Μινωικό και Μυκηναϊκό Πολιτισμό και τον Μέγα Αλέξανδρο
Protagon Team

Η μάχη για τα Θρησκευτικά τελείωσε. Αρχίζει η μάχη για την Ιστορία. Μια εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για αναθεώρηση των προγραμμάτων σπουδών των Αρχαίων Ελληνικών και της Ιστορίας προκαλεί νέες αντιδράσεις.

Η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, με ανακοίνωσή της, χαρακτήρισε μάλιστα «ολέθρια» την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να αφαιρέσει από την ύλη της Ιστορίας κάποια κεφάλαια, ενώ στο θέμα παρενέβη και η Νέα Δημοκρατία.

«Οι χειρότεροι φόβοι μας δυστυχώς επαληθεύονται» είπε ο συντονιστής Μορφωτικών Υποθέσεων της ΝΔ, Θεόδωρος Φορτσάκης. «Μετά τα Αρχαία και τα Θρησκευτικά, σειρά έχει τώρα η Ιστορία. Ξέραμε για τις απόψεις του κ. Φίλη, σε ό,τι αφορά τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και το Μικρασιατικό Ελληνισμό. Δεν φανταζόμασταν ότι θα τα έβαζε τώρα και με τον Κυκλαδικό, το Μινωικό και το Μυκηναϊκό Πολιτισμό. Και όμως! Με οδηγίες του προς τους σχολικούς συμβούλους, για να τις προωθήσουν στους εκπαιδευτικούς, ο κ. Φίλης επιβάλλει να διδάσκονται συνοπτικά και να μην εξετάζονται στην Α΄ Λυκείου τα κεφάλαια αυτά. ”Ρετσινιά”, λοιπόν, η αριστεία. Καλύτερη η αγραμματοσύνη, με την εξαφάνιση της γλωσσικής, εθνικής και θρησκευτικής συνείδησής μας! Τίποτα από αυτά δεν θα αφήσουμε χωρίς να το διορθώσουμε, ως αυριανή Κυβέρνηση, και αυτό θα είναι σύντομα».

Το πρόβλημα προέκυψε από την αναθεώρηση των προγραμμάτων σπουδών των Αρχαίων Ελληνικών και της Ιστορίας. Το υπό τον Νίκο Φίλη υπουργείο Παιδείας μελετά να διδάσκονται συνοπτικά και να μην εξετάζονται στην Α’ Λυκείου ο Κυκλαδικός, ο Μινωικός και ο Μυκηναϊκός Πολιτισμός, όπως καταγγέλλει η εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων. Από το υπουργείο Παιδείας εξήγησαν ότι πρόκειται για μια αναγκαία ρύθμιση ώστε οι μαθητές να ολοκληρώνουν όλο το βιβλίο της Ιστορίας κάτι που ως τώρα δεν γινόταν ποτέ. Και η πραγματικότητα αυτή είναι, ουδέποτε η διδακτέα ύλη γινόταν και διδαχθείσα ύλη.

Ωστόσο τα κεφάλαια που θα διδάσκονται συνοπτικά και δεν θα εξετάζονται στο τέλος στις προαγωγικές – «Ο Πρώτος και ο Δεύτερος Ελληνικός Αποικισμός», «Η σημασία των Περσικών Πολέμων», «Ο Πελοποννησιακός Πόλεμος», «Ο Φίλιππος Β’ και το Οικουμενικό Κράτος του Μεγάλου Αλεξάνδρου» – φέρουν ένα βαρύ πρόσημο που κάνει τους βουλευτές της ΝΔ να μιλούν για «αφελληνισμό» και τους φιλολόγους να διαμαρτύρονται εντόνως.

Η ανακοίνωση της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων ήταν σε ιδιαίτερα οξύ τόνο κατά του υπουργείου Παιδείας το οποίο κατηγορεί πως «επιδίδεται μεθοδικά και συστηματικά στην συρρίκνωση και υποβάθμιση της διδασκαλίας των ανθρωπιστικών μαθημάτων»:

«Με τις αποφάσεις αυτές του υπουργείου, το σχολείο παρέχει στους μαθητές ελλιπή γνώση του ελληνικού πολιτισμού στη συνέχεια και στην διαχρονία του. Αποσιωπάται έτσι η ουσία του ελληνικού πολιτισμού, η εξάπλωσή του σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο, η ενότητά του, όπως την επέτυχε ο Φίλιππος Β’, ο βασιλιάς της Μακεδονίας, η οικουμενική διάσταση και σημασία του μέσω του εκπολιτιστικού έργου του Μ. Αλεξάνδρου.

»  Η κατάργηση μάλιστα της εξέτασης των συνοπτικώς διδασκομένων αυτών κεφαλαίων της Ιστορίας, όπως συνέβη και με τα Αρχαία Ελληνικά, κατ’ ουσίαν οδηγεί στην πλήρη άγνοια από τους μαθητές των θεμελιωδών αυτών σελίδων της ιστορίας και του πολιτισμού μας και συρρικνώνει δραματικά την ανθρωπιστική παιδεία και την μόρφωση των νέων μας.

» Το υπουργείο Παιδείας της χώρας μας επιδίδεται μεθοδικά και συστηματικά στην συρρίκνωση και υποβάθμιση της διδασκαλίας των ανθρωπιστικών μαθημάτων στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Δεν του φάνηκε αρκετή, φαίνεται, η μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο ούτε η κατάργηση του Επιταφίου του Περικλέους στη Γ’ τάξη Λυκείου, ούτε η κατάργηση της εξετάσεως των Αρχαίων Ελληνικών στο Γυμνάσιο.

» Με νέα, ολέθρια απόφασή του συνεχίζει την εκθεμελίωση των βασικών πυλώνων του πολιτισμού μας στην Ελληνική Εκπαίδευση. Η Ε.Ε.Φ. καλεί το υπουργείο Παιδείας «να αναθεωρήσει τις ολέθριες αυτές αποφάσεις του και να δείξει γνήσια και ουσιαστική φροντίδα για την ολόπλευρη καλλιέργεια και μόρφωση της ελληνικής νεολαίας»