Μπαίνουμε στο καμαρίνι της τη στιγμή που κάνει πρόβα σε ένα από τα φορέματα που επιμελήθηκε ο Γιώργος Σουγλίδης για να φορέσει η πρωταγωνίστρια ως Κάρμεν στο Ηρώδειο. Ενα εφαρμοστό δαντελένιο φόρεμα με λεπτές ράντες, κατακόκκινα χείλη, μαύρα ψηλοτάκουνα. Η ντίβα της παγκόσμιας όπερας Ρινάτ Σαχάμ, στριμωγμένη στο μικρό καμαρίνι του θεάτρου Ολύμπια γελά δυνατά και ετοιμάζεται να υποδυθεί για 41η φορά την Κάρμεν στην ομώνυμη όπερα του Μπιζέ! Μόνο που αυτή η φορά θα είναι διαφορετική. Θα είναι η πιο συναισθηματική της Κάρμεν.
Είναι πολλά τα συναισθήματα που νιώθει η Σαχάμ τον τελευταίο μήνα που βρίσκεται στην Αθήνα για τις πρόβες της παραγωγής που ετοιμάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή για το Ηρώδειο από τις 24, 26, 27,29 Ιουλίου. «Περπατώ στους δρόμους και βλέπω τα ίδια δέντρα, τα ίδια λουλούδια, τα ίδια πουλιά που έχουμε στην πατρίδα μου, το Ισραήλ». Νιώθει βαθιά νοσταλγία για τη χώρα της. Εφυγε έφηβη από την Χάιφα προκειμένου να σπουδάσει στο Curtis Institute στην Πενσιλβάνια και ομολογεί ότι την πνίγει η νοσταλγία για την πατρίδα της. Η ελληνική Κάρμεν της, την έφερε πιο κοντά στην παιδική της ηλικία, στη χώρα της.
«Μετά τις παραστάσεις θα πάω στους γονείς μου», λέει ανυπομονώντας. Και όσο και αν ξαφνιάζει είναι και αυτός ένας από τους λόγους που την έκαναν να πει αμέσως ναι στην πρόταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για να ερμηνεύσει τον ομώνυμο ρόλο. «Η Λυρική είναι ένας οργανισμός που έχει αποκτήσει φήμη στο εξωτερικά τα τελευταία χρόνια. Αλλά η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να τραγουδήσω στο Ηρώδειο, σε αυτό τον μαγικό, ιστορικό χώρο. Και βέβαια είναι σημαντικό για εμένα ότι θα σκηνοθετήσει την παράσταση ο Στίβεν Λάνγκριτζ που χαίρει μεγάλου σεβασμού στον χώρο της όπερας».
Την κοιτώ και αντιλαμβάνομαι απολύτως γιατί ο Guardian την έχει χαρακτηρίσει αρχετυπική Κάρμεν. Μακριά μαύρα σγουρά μαλλιά, μεγάλα μάτια, κόκκινα χείλη. Είναι αισθησιακή, μιλά γρήγορα, γελάει πλατιά: η ιδανική εικόνα για την φλογισμένη τσιγγάνα, την πρώτη φεμινίστρια της όπερας. «Η Κάρμεν είναι ένα σύμβολο. Πόσες και πόσες γυναίκες σήμερα καταπιέζονται από κτητικούς άντρες; Και αυτή είναι μια ιστορία του 1875 που μιλάει για μια γυναίκα που δεν θέλει να ανήκει σε κανέναν, δεν θέλει να ελέγχεται από τους ηθικούς κώδικες που της επιβάλουν άλλοι. Εχει την ευθύνη της σεξουαλικότητας και της ζωής της. Θέλει να ζήσει ελεύθερη, να πεθάνει ελεύθερη. Είναι μια ιστορία που ισχύει ακόμα και σήμερα».
Εχει κάνει σαράντα παραγωγές Κάρμεν ήδη. Την ρωτάω ποιος είναι ο ρόλος που ονειρεύεται τώρα και απαντά ακαριαία «την Κάρμεν. Ακόμα την Κάρμεν ονειρεύομαι. Την αγαπώ τόσο πολύ. Κάθε φορά εξάλλου είναι διαφορετική. Η σκηνοθεσία, τα ρούχα και κυρίως ο Δον Χοσέ μου. Η χημεία μαζί του μπορεί να αλλάξει τα πάντα. Αυτή τη φορά είναι σημαντική γιατί ο Λεονάρντο Καπάλμπο με τον οποίο έχω ξαναδουλέψει και είναι φίλος μου θα είναι ο Δον Χοσέ μου».
Αυτή τη φορά είναι διαφορετική η Κάρμεν και για άλλους λόγους. Ο σκηνοθέτης επέλεξε να διαδραματίζεται η υπόθεση στη σύγχρονη εποχή, να είναι μια μοντέρνα εποχή των καιρών μας. Ούτε φλαμένγκο, ούτε Σεβίλλη ούτε τίποτα σχετικό δεν θα υπάρξει στην σκηνή του Ηρωδείου. «Ορια και φτώχεια, ελευθερία και σκλαβιά. Δύσκολο να βρεθούν πιο επίκαιρα θέματα. Η Κάρμεν είναι μία ιστορία για το σήμερα» σημειώνει ο σκηνοθέτης Στήβεν Λάγκριτζ.
Ακολουθούμε την Σαχάμ στις πρόβες. Εχει αλλάξει ρούχα, φοράει ένα δικό της μακρύ φόρεμα και ξυπόλυτη ανεβαίνει στη σκηνή, όπου ο Δον Χοσέ της την περιμένει ήδη. Ερμήνευσε για πρώτη φορά Κάρμεν το 2001 στο Οστιν του Τέξας. Την ρωτάω αν υπάρχει κάτι που ακόμα δεν μπορεί να εξηγήσει στη συμπεριφορά της Κάρμεν. «Όχι! Συμφωνώ απόλυτα μαζί της, τη στηρίζω 100%. Εγώ, η Ρινάτ Σαχάμ δεν ζω τη ζωή μου όπως η Κάρμεν, κάποια πράγματα δεν θα τα έκανα, όμως καταλαβαίνω 100% τον χαρακτήρα της και τις επιλογές της».
Γεννήθηκε στο Ισραήλ, το σπίτι της βρίσκεται στη Νέα Υόρκη όμως ζει ως νομάς κινούμενη από πόλη σε πόλη, σε δωμάτια ξενοδοχείων. Μια κατάσταση τράνζιτ, σχεδόν ανέστια, όπως και η τσιγγάνα Κάρμεν. Αλλωστε γελώντας η ίδια λέει «Η Κάρμεν είναι η κολλητή μου. Δεν θα μου λείψει ποτέ». Εχει ερμηνεύσει την ηρωίδα του περίφημου έργου του Μπιζέ σε Ρώμη, Κατάνια, Βερολίνο, Κολωνία, Αμβούργο, Βιέννη, Λισσαβόνα, Μινεσσότα, Μόντρεαλ, Τελ Αβίβ, Μαϊάμι, Νέα Υόρκη, Νέα Ζηλανδία, Νέα Ορλεάνη, Αγία Πετρούπολη, Μόσχα, Χονγκ Κονγκ, Σάο Πάολο, Σύδνεϋ, σε περιοδεία στην Ιαπωνία, τώρα στην Αθήνα. Και μας είπε ότι ετοιμάζει δυο ακόμα παραγωγές, όμως δεν πρέπει ακόμα να αποκαλύψει την τοποθεσία.
Info:
Κάρμεν του Ζορζ Μπιζέ – 24, 26, 27, 29 Ιουλίου 2016 / Ωρα έναρξης: 21.00
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
Μουσική διεύθυνση: Λουκάς Καρυτινός
Σκηνοθεσία: Στήβεν Λάνγκριτζ
Σκηνικά – κοστούμια: Γιώργος Σουγλίδης
Βίντεο: Silbersalz Film GmbH – Τόμας Μπέργκμαν
Φωτισμοί: Τζουζέππε ντι Ιόριο
Κινησιολογία: Nταν Ο’Νηλ, Φώτης Νικολάου
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας: Μάτα Κατσούλη
Kάρµεν: Ρινάτ Σαχάµ (24, 26/7) | Ζεραλντίν Σωβέ (27, 29/7)
∆ον Χοσέ: Λεονάρντο Καπάλµπο (24, 26/7) | ∆ηµήτρης Πακσόγλου (27, 29/7)
Εσκαµίγιο: ∆ιονύσης Σούρµπης (24, 26/7) | Οµάρ Καµάτα (27, 29/7)
Μικαέλα: Σαϊόα Ερνάντεθ (24, 26/7) | Άννα Στυλιανάκη (27, 29/7)
Θουνίγα: Πέτρος Μαγουλάς
Μοράλες: ∆ιονύσης Τσαντίνης (24, 26/7) | Νίκος Κοτενίδης (27, 29/7)
Φρασκίτα: Μαρία Μητσοπούλου (24, 26/7) | Μαρία Κόκκα (27, 29/7)
Μερθέδες: Ελένη ∆άβου (24, 26/7) | ∆ιαµάντη Κριτσωτάκη (27, 29/7)
Ντανκάιρε: Κωστής Ρασιδάκις (24, 26/7) | Γιάννης Σελητσανιώτης (27, 29/7)
Ρεµεντάδο: Αλέξανδρος Τσιλογιάννης (24, 26/7) | Χρήστος Κεχρής (27, 29/7)