Η εικόνα είναι δυνατή αλλά πρώτα απ’ όλα είναι καλλιτεχνική. Οι δύο αστυνομικοί είναι πλήρως εξοπλισμένοι με όλα τα γκάτζετ που θα χρειαζόταν και ένας πολεμιστής νίντζα. Μόνο οι παλάμες τους είναι εκτεθειμένες, τα πρόσωπά τους -πίσω από το τζάμι του κράνους- και λίγο δέρμα από τα χέρια. Στο στιγμιότυπο οι δύο τους είναι εν κινήσει. Εμφανίζονται σαν να σταματούν απότομα μπροστά σε αυτό που συναντούν μπροστά τους. Μία γυναίκα με ένα βλέμμα που μοιάζει να τους έχει κάνει να παγώσουν. Τη στιγμή που ο φωτογράφος του Reuters πάτησε το κλικ φύσαγε η σωστή δόση ανέμου καθώς το φόρεμα κουνιέται –όσο η ίδια είναι εντελώς ακίνητη- και δίνει έτσι δραματικό ύφος στη φωτογραφία. Αποκαλύπτει το γυμνό μαύρο δέρμα που σε αντίθεση με τη σάρκα των αστυνομικών είναι πλήρως εκτεθειμένο.
Αν τοποθετήσεις όλο αυτό το σκηνικό στο περιεχόμενο της επικαιρότητας, οι δύο αστυνομικοί και ο «στρατός» πίσω τους είναι οι Αρχές που ασκούν βία αυθαιρέτως. Και η γυναίκα είναι η μαύρη ζωή που έχει αξία («Black Lives Matter») αλλά δέχεται αδιακρίτως χτυπήματα από την εξουσία. Γιατί κάθε κίνημα θέλει το σύμβολό του και μία τέτοια εικόνα του το δίνει απλόχερα. Η γυναίκα – σύμβολο στέκεται σταθερά, γενναία και προ πάντων ειρηνικά απέναντι στους αστυνομικούς, ενώ εκείνοι τυφλωμένοι από το μένος τους να διαλύσουν τη συγκέντρωση των διαδηλωτών σπεύδουν να τη συλλάβουν. Μάλιστα το όνομά της είναι ανάμεσα στα 200 ονόματα των συλληφθέντων. Ετσι κλειδώνει ένα σύμβολο του κινήματος Black Lives Matter. «Θα θυμάστε αυτή τη φωτογραφία όλοι σας τη ζωή», σχολίασε κάποιος στο Twitter. Πολλοί έκαναν λόγο για μία φωτογραφία-σύμβολο. Θρυλική. Ιστορική. Οπως ήταν η φωτογραφία του μαθητή Γουόλτερ Γκάτσεν, όταν σκυλιά αστυνομικών ξέσκιζαν τα ρούχα του στο Μπέρμπιγχαμ της Αλαμπάμα, το 1963. Οπως ήταν και η φωτογραφία του άγνωστου άνδρα που στάθηκε μπροστά από τα άρματα στην πλατεία Τιεν Αν Μεν, το 1989.
Η φωτογραφία δεν μπορεί να συγκριθεί με τη φωτογραφία του νεαρού μαθητή που δέχεται δαγκωματιές από ένα άγριο -εκπαιδευμένο- λυκόσκυλο την ώρα που ο αστυνομικός (σερίφης) τον έχει πιάσει από το πουκάμισο για να μην μπορεί να φύγει. Ούτε μπορεί να συγκριθεί η γυναίκα της φωτογραφίας του 2016 με τον νεαρό της φωτογραφίας 1989 που ζήτησε από τους οδηγούς των τανκς να φύγουν από την πόλη του για να σταματήσει να πεθαίνει κόσμος. Αυτός εξαφανίστηκε (πολύ πιθανό να τον σκοτώσανε). Η ίδια μετά από λίγες ώρες εμφανίστηκε και αποκάλυψε την ταυτότητά της στον κόσμο όπου οι πληροφορίες κινούνται σε χρόνο φωτός. «Εκτιμώ τις ευχές και την αγάπη σας, αλλά αυτό είναι έργο του Θεού. Εγώ είμαι το όχημα!», έγραψε αναρτώντας τη σχετική φωτογραφία στο Facebook.
Κι έτσι έγινε η «νοσοκόμα – σύμβολο του Black Lives Matter». Η 28χρονη Ιέσια Εβανς, μητέρα ενός 5χρονου αγοριού, που ταξίδεψε από την Πενσιλβανία για να συμμετέχει στις ειρηνικές διαδηλώσεις στο Μπατόν Ρουζ της Λουιζιάνα, και να διαμαρτυρηθεί για τη ζωή του Αλτον Στέρλινγκ που σκοτώθηκε εν ψυχρώ από αστυνομικό στην ίδια πολιτεία των ΗΠΑ και του Φιλάντο Καστίλ που σκοτώθηκε επίσης από σφαίρα αστυνομικού στη Μινεσότα και κάθε δολοφονίας μαύρων Αμερικανών από πυροβολισμούς προσώπων των Αρχών. «Για να μπορέσει να κοιτάξει τον μικρό της γιο κατάματα και να του πει ότι αγωνίζεται για το μέλλον του», όπως είπε γι’ αυτήν σε δημοσιογράφους ένας φίλος της (η ίδια δήλωσε ότι δεν είναι έτοιμη να μιλήσει σε ρεπόρτερ, υπενθυμίζεται ότι πέρασε τουλάχιστον μία νύχτα στο κρατητήριο).
Η Εβανς βρισκόταν ανάμεσα στους διαδηλωτές της συγκέντρωσης που είχαν αποκλείσει τη λεωφόρο έξω από το αστυνομικό τμήμα του Μπατόν Ρουζ. «Προσπαθώντας να διαλύσουν τη συγκέντρωση, συνέλαβαν τρία ή τέσσερα άτομα», εξηγεί για το σκηνικό που παρακολουθούσε ο φωτογράφος του Reuters, Τζόναθαν Μπάκμαν. «Ξαφνικά είδα αυτή τη γυναίκα να στέκεται στην πρώτη σειρά στον δρόμο. Δεν ήταν βίαιο. Δεν είπε τίποτα, ούτε αντιστάθηκε. Και οι αστυνομικοί δεν την έσυραν», περιγράφει ο φωτογράφος.
Ωστόσο την συνέλαβαν. Οι Αρχές έκαναν εκείνη την ημέρα πάνω από 100 συλλήψεις, όλο το Σαββατοκύριακο ο αριθμός ξεπέρασε τις 200. Εκπρόσωπος της Αστυνομίας έσπευσε να δηλώσει τη Δευτέρα ότι οι συλλήψεις έγιναν επειδή οι συγκεντρωμένοι δεν ακολουθούσαν τις οδηγίες τους. «Η διαδήλωση οργανώθηκε από άτομα εκτός της κοινότητας του Μπατόν Ρουζ και είχε ως αποτέλεσμα 102 συλλήψεις», ανακοίνωσε το αστυνομικό τμήμα. «Κατασχέθηκαν και τρία τουφέκια, τρία όπλα και δύο πιστόλια. Ενας αστυνομικός έχασε πολλά δόντια από βλήμα που εκτοξεύθηκε από τη διαδήλωση. Φαίνεται ότι όσο έρχονται διαδηλωτές από άλλες πόλεις η διαδηλώσεις γίνονται πιο βίαιες. Οποιαδήποτε διαδήλωση γίνεται πιο βίαιη θα διαλύεται άμεσα».
Η Εβανς στάθηκε μπροστά από τους αστυνομικούς ακριβώς γι’ αυτό, για να μην γίνουν τα επεισόδια πιο βίαια. Αντίστοιχα, με τον ίδιο τρόπο θα μπορούσε να σταθεί μπροστά από τους διαδηλωτές που εκτόξευσαν το βλήμα προς τον αστυνομικό. Εδώ βρίσκεται η διαφορά ανάμεσα στη φωτογραφία της Εβανς και τις φωτογραφίες που λειτουργούν ως σύμβολα. Στην δεύτερη κατηγορία ανήκει η φωτογραφία της 42χρονης Τες Απσλουντ, η οποία ύψωσε τη γροθιά της απέναντι στα πρόσωπα των ακροδεξιών νεοναζί που παρέλαυναν στη Σουηδία, τον Μάιο. Είναι συμβολική γιατί δεν χρειάζεται εξήγηση. Πρόκειται για μία μαύρη γυναίκα, πιθανώς μετανάστρια στη Σουηδία, που αυθόρμητα αντιστέκεται στο μίσος της ακροδεξιάς, καθώς αυτό εκφράζουν όσοι νεοναζί διαδηλώνουν εκείνη την ώρα μπροστά της, στους δρόμους του σουηδικού Μπορλάνγκ. Η νεαρή Εβανς αντιδρά επίσης αυθόρμητα για να στείλει ένα μήνυμα ειρήνης. Αλλά η φωτογραφία μπορεί να περάσει ένα λάθος μήνυμα. Οτι η ίδια, με το φόρεμα και τα γυμνά πόδια, είναι ειρηνική ενώ οι αστυνομικοί, με τα γκάτζετ και τα γκλομπ, είναι εξ ορισμού βίαιοι. Κινδυνεύει δηλαδή να ταυτίσει τους αστυνομικούς που εργάζονται με εκείνους που διέπραξαν φόνο κατά αθώων μαύρων αμερικανών. Οπως έκανε και ο άνθρωπος που σκότωσε πέντε από αυτούς στο Ντάλας.
Το εξήγησε και ο φωτογράφος του Reuters: «Η φωτογραφία είναι συμβολική των ειρηνικών διαδηλώσεων που γίνονται εδώ κάτω (στη Λουιζιάνα). Καταλαβαίνω ότι αστυνομικοί έχουν τραυματιστεί σε άλλες πόλεις, αλλά εδώ είναι ειρηνικές οι διαδηλώσεις». Αν, όμως, χρειάζεται επεξήγηση μία φωτογραφία τότε δεν είναι συμβολική.