Είναι ένα όνειρο που έκαναν από χρόνια όσοι καλλιτεχνικοί διευθυντές έχουν περάσει από το τιμόνι της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Το συζητούσαν, το μελετούσαν αλλά ούτε τα χρήματα είχαν βρεθεί, ούτε οι συνθήκες είχαν ωριμάσει. Κι όμως, με μια ακόμα προσφορά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος δημιουργείται η πολυπόθητη Ακαδημία Νέων Μουσικών.
Εκεί οι νέοι δεξιοτέχνες θα προετοιμάζονται για την ένταξή τους σε μία επαγγελματική ορχήστρα, θα έχουν την δυνατότητα να μυηθούν και να εξοικειωθούν πλήρως με το συμφωνικό ρεπερτόριο, θα εκπαιδεύονται ώστε να λαμβάνουν μέρος σε ακροάσεις διεθνούς κλίμακας πολύ καλύτερα προετοιμασμένοι και φυσικά θα έχουν την ευκαιρία μιας πρώτης εργασιακής εμπειρίας σε καθ’ όλα επαγγελματικές συνθήκες.
Ο σημερινός καλλιτεχνικός διευθυντής της ορχήστρας Στέφανος Τσιαλής ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο είχε εξαγγείλει τη δημιουργία μίας Ακαδημίας Νέων Μουσικών, αλλά φαίνεται πως από τον Σεπτέμβριο ξεκινά η πιλοτική της λειτουργία. «Ηταν μια χρόνια επιδίωξη των ανθρώπων και κυρίως των μουσικών της ορχήστρας. Δεν μπορείς να κοιτάς το μέλλον με σιγουριά αν δεν έχεις φροντίσει για την νέα γενιά και την μουσική της παιδεία», τόνισε παρουσιάζοντας χθες το φιλόδοξο σχέδιό του.
Το Ιδρυμα Νιάρχος που, ούτως ή άλλως έχει από καιρό στηρίξει πολλές από τις εκπαιδευτικές δράσεις της ορχήστρας, αποφάσισε να αγκαλιάσει και αυτή την σημαντική πρωτοβουλία. Η Ακαδημία (που θα στεγαστεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, όπως συμβαίνει πλέον με όλες τις υπηρεσίες της ΚΟΑ) θα έχει την οικονομική ενίσχυση του Ιδρύματος για τα δύο πρώτα χρόνια της, πιλοτικής καταρχάς, λειτουργίας της. «Κρίνοντας από την μέχρι σήμερα άριστη συνεργασία μας θέλουμε να πιστεύουμε πως το Ιδρυμα θα συνεχίσει να στηρίζει την Ακαδημία και τις επόμενες χρονιές καθώς η δημιουργία ενός μουσικoύ φυτωρίου είναι σοβαρότατη επένδυση μιας ορχήστρας. Ωστόσο, ακόμα κι αν αποχωρήσει θεωρούμε τόσο πρωταρχικής σημασίας της ίδρυσή της που ελπίζω να μπορέσουμε να την στηρίξουμε και μόνοι μας», σημείωσε ο κ Τσιαλής αλλά αρνήθηκε να μας πει σε τι ποσό αφορά η προσφορά του Ιδρύματος.
Στο δια ταύτα τώρα, το Σεπτέμβριο υπολογίζουν ότι θα είναι έτοιμοι για τη διεξαγωγή ακροάσεων, μέσω των οποίων θα επιλεγούν οι μουσικοί (τουλάχιστον Ανωτέρας σχολής) που θα παρακολουθήσουν τα μαθήματα της Ακαδημίας. Σ΄ αυτή την πρώτη, πιλοτική χρονιά της παρουσίας της (2016- ’17), η Ακαδημία, με διδακτικό προσωπικό κορυφαίους μουσικούς της Κ.Ο.Α., έμπειρους στη διδασκαλία αλλά και στη διαδικασία των διαγωνισμών και των εξετάσεων, θα προσφέρει σε 18 σπουδαστές μουσικής και νέους μουσικούς δωρεάν μαθήματα- σεμινάρια που θα αφορούν στα έγχορδα και τα κρουστά.
Από την επόμενη σεζόν (2017- ’18) πιστεύουν ότι θα είναι έτοιμοι να προσθέσουν μαθήματα για τα περισσότερα πνευστά και από την τρίτη χρονιά λειτουργίας της Ακαδημίας η εκπαιδευτική διαδικασία θα συμπεριλάβει όλα τα μουσικά όργανα μίας συμφωνικής ορχήστρας. Τα μέλη της Ακαδημίας (δηλαδή τα 18 παιδιά που σε πρώτη φάση θα γίνουν δεκτά), θα λάβουν μια συμβολική υποτροφία, θα συμπράξουν σε επιλεγμένες τακτικές συναυλίες της Ορχήστρας, καθώς και σε όλες τις κοινωνικές κι εκπαιδευτικές της δράσεις. Οι συμμετέχοντες θα δημιουργήσουν μία Ορχήστρα Νέων η οποία, στο τέλος της περιόδου, θα δώσει μία συναυλία από κοινού με την Κ.Ο.Α.
Επίσης καθότι η διεθνής εικόνα της ορχήστρας είναι «παραμελημένη» εδώ και κάποιο διάστημα, γίνεται προσπάθεια ενίσχυσής της είτε μέσω εμφανίσεων σε καταξιωμένα φεστιβάλ και διεθνείς αίθουσες, είτε μέσω δισκογραφικής επανάκαμψης.
Στην κατεύθυνση αυτή η ορχήστρα θα παίξει τον Σεπτέμβριο στο καταξιωμένο Φεστιβάλ της Φλάνδρας και μάλιστα με ρεπερτόριο που συνδυάζει έργα των Θεοδωράκη, Σκαλκώτα, Μπετόβεν και Γκέρσουιν. Ενώ, έπειτα από παρατεταμένη δισκογραφική σιγή η ΚΟΑ αναθερμαίνει τις σχέσεις της με την δισκογραφική εταιρία Naxos (η σχέση της Κ.Ο.Α. με την εταιρεία είχε ξεκινήσει με πρωτοβουλία του πρώην Διευθυντή της Βύρωνος Φιδετζή ο οποίος είχε μάλιστα εισηγηθεί την υιοθέτηση της σειράς ηχογραφήσεων υπό τον τίτλο Greek Classics). Στα άμεσα σχέδια του συνόλου είναι τουλάχιστον με 4 νέες δισκογραφικές εκδόσεις αφιερωμένες σε τέσσερις κορυφαίες μορφές της ελληνικής συμφωνικής δημιουργίας: τους Μίκη Θεοδωράκη, Νίκο Σκαλκώτα, Γιάννη Χρήστου και Δημήτρη Μητρόπουλο. Καθώς φαίνεται ο Θεοδωράκης παίρνει πρώτος σειρά καθώς η ηχογράφηση ξεκινά τον Ιούλιο.
Tέλος, η συνεργασία της Κ.Ο.Α. με το Ελληνικό Φεστιβάλ μετρά φέτος τρεις συναυλίες στο Ηρώδειο που και οι τρεις περιστρέφονται γύρω από ένα λιγότερο ή περισσότερο απρόβλεπτο «δίδυμο» πρωταγωνιστών κάθε φορά.
- «Αλέν Λεφέβρ-Ορέστη Παπαϊωάννου» (Ηρώδειο, 27/6, 21.00). Στην πρώτη συναυλία που θα δώσει η Κ.Ο.Α., υπό τη μπαγκέτα του Διευθυντή της Στέφανου Τσιαλή, την ερχόμενη Δευτέρα, ο Γαλλοκαναδός πιανίστας Αλαίν Λεφέβρ θα είναι σολίστ στο Δεύτερο κοντσέρτο για πιάνο του Σεργκέι Ραχμάνινοφ. «Αποφώνησις» είναι ο τίτλος του νέου έργου (παραγγελίας της Κ.Ο.Α.), του νεότατου συνθέτη Ορέστη Παπαϊωάννου (παρουσίαση σε πρώτη εκτέλεση). Το πρόγραμμα της συναυλίας ολοκληρώνεται με την Έκτη Συμφωνία του Αντονίν Ντβόρζακ.
- «Φεντερίκο Φελλίνι- Νίνο Ρότα» (Ηρώδειο, 5/7, 21.00). Η Κ.Ο.Α. αφιερώνει τη βραδιά σε δύο μυθικά πρόσωπα του σινεμά και της κινηματογραφικής μουσικής: το Φεντερίκο Φελλίνι και το Νίνο Ρότα. Η καλλιτεχνική τους συγγένεια που διατηρείται στα τρία τέταρτα της εργογραφίας του Φελλίνι μεταφράζεται αριθμητικά σε 18 κινηματογραφικά και μουσικά αριστουργήματα (μεταξύ αυτών οι ταινίες «La Strada», «Οι νύχτες της Καμπίρια», «La dolce vita», «Οκτώμισι», «Σατυρικόν», «Amarcord», κ.ά).
Θα διευθύνει ο μετρ στην κινηματογραφική μουσική, Φρανκ Στρόμπελ, ενώ, σε βιντεο-οθόνη θα προβάλλονται τα αντίστοιχα αποσπάσματα από τις ταινίες. - «Ασκενάζυ επί…2» (Ηρώδειο, 1/8, 21.00). Ο διάσημος αρχιμουσικός και πιανίστας Βλαντιμίρ Ασκενάζυ έχει τη μουσική διεύθυνση της συναυλίας, στην οποία σολίστ στο Κοντσέρτο για κλαρινέτο του Μότσαρτ θα είναι ο γιος του, διακεκριμένος κλαρινετίστας Ντιμίτρι Ασκενάζυ. Το πρόγραμμα θα αρχίσει με την Εισαγωγή «Προμηθέας» από τη μοναδική μουσική για μπαλέτο («Τα δημιουργήματα του Προμηθέα»), που συνέθεσε ο Μπετόβεν. Ακολουθεί το Κοντσέρτο του Μότσαρτ, ένα από τα γοητευτικότερα κοντσέρτα του Αυστριακού κλασικού, το οποίο φανερώνει βαθιά κατανόηση των δεξιοτεχνικών και εκφραστικών δυνατοτήτων του κλαρινέτου. Η συναυλία κλείνει με τη δραματική Τέταρτη Συμφωνία του Τσαϊκόφσκι.