Μπορεί ο Φαμπρ να επικαλέστηκε το εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον της Ελλάδας και να εγκατέλειψε σε τέσσερις μέρες την επιμέλεια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όμως τα προβλήματα και κυρίως οι συνέπειες των ριζικών αλλαγών στον θεσμό παραμένουν. Ετσι, οι καλλιτέχνες αποφάσισαν να συναντηθούν ξανά για μια ανοιχτή συζήτηση με ζητούμενο τη συλλογικότητα την Τετάρτη 13 Απριλίου στις 12 το μεσημέρι.
Οι διοργανωτές επισημαίνουν μάλιστα πως είναι ευπρόσδεκτος και ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, υπογραμμίζοντας προς κάθε κατεύθυνση ότι ο διάλογος πρέπει να συνεχιστεί. Η αλήθεια είναι ότι η συγκέντρωση της περασμένης Παρασκευής και πάλι στο θέατρο Σφενδόνη της Αννας Κοκκίνου υπήρξε καταλυτική. Για πρώτη φορά τόσοι καλλιτέχνες (ηθοποιοί, σκηνοθέτες, χορευτές, κάποιοι εικαστικοί) ενώθηκαν με τέτοιο πνεύμα και διάθεση. Από εκείνη τη συνάντηση προέκυψαν δύο επιστολές: η μία –που στηρίχθηκε στο κείμενο του ηθοποιού Γιάννη Μαυριτσάκη- αποκαλούσε τον Γιαν Φαμπρ persona non grata και ζητούσε να παραδώσει τη διεύθυνση του Φεστιβάλ (όπως και έγινε). Η δεύτερη επιστολή ζητούσε την παραίτηση του υπουργού Πολιτισμού Αριστείδη Μπαλτά.
Προφανώς ο υπουργός δεν παραιτήθηκε. Μάλιστα στην ανακοίνωση που εξέδωσε μετά την παραίτηση Φαμπρ το μεσημέρι του επεισοδιακού Σαββάτου υπήρξε επιθετικός με τους καλλιτέχνες σημειώνοντας μεταξύ άλλων «Οι βεβιασμένες αντιδράσεις των καλλιτεχνών, πριν καν ανακοινωθεί το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ, μέσα μάλιστα από την παραπειστική επιχειρηματολογία περί αφελληνισμού του θεσμού, οδηγούν σε θλιβερούς συνειρμούς σε σχέση τόσο με την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, όσο και με την επιδιωκόμενη θέση της στο σύγχρονο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι».
Εχει ενδιαφέρον να δούμε σε ποιους άξονες θα τεθεί η συζήτηση. Θα επιμείνουν οι καλλιτέχνες στην παραίτηση Μπαλτά; Θα κυριαρχήσει ο προβληματισμός για το κατά πόσο πέραν της ελληνικότητας που προφανώς εξασφαλίζεται θα διατηρήσει το Φεστιβάλ τον διεθνή του χαρακτήρα (που του προσέδωσε ο Γιώργος Λούκος); Και βεβαίως ένα σημαντικό ερώτημα, είναι αν θα παραβρεθεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Η αλήθεια είναι πως μια τέτοια κίνηση φαντάζει επιβεβλημένη.
Καταρχάς για να επέλθει ειρήνη στον καλλιτεχνικό κόσμο και να του αποδοθεί ο σεβασμός που του ανήκει. Δεύτερον, διότι ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος είναι μέλος αυτής της κοινότητας, δεν ήρθε ως εξωτικό πουλί (περίπου η περίπτωση Φαμπρ). Τρίτον, για να μπορέσουν οι καλλιτέχνες να έχουν πλήρη εικόνα του νέου χάρτη και του τρόπου με τον οποίο μπορούν εφεξής να συνεργάζονται με το Φεστιβάλ. Και τέταρτον γιατί πρέπει να δοθούν διευκρινίσεις, να γίνει μια συζήτηση με ανοιχτά χαρτιά και να σταματήσει το κυνήγι των μαγισσών με τις αιχμές για τον Γιώργο Λούκο.
Κατά τα λοιπά οι μέρες του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου είναι ιδιαιτέρως φορτωμένες. Εχει αλλεπάλληλα ραντεβού από τη Δευτέρα οπότε και ανακοινώθηκε ο διορισμός του (ενώ κάποια πρώτα τηλεφωνήματα έγιναν ήδη από την Κυριακή). Εχει πάρει όλες τις προτάσεις που έχουν υποβληθεί στο Φεστιβάλ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχει μελετήσει 200 εξ αυτών και πως κάνει παράλληλα συζητήσεις με φορείς κυρίως για την προσθήκη παραστάσεων με πιο επείγουσα την ανάγκη να οριστικοποιηθεί το πρόγραμμα για την Επίδαυρο. Μάλιστα ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος κάνει συζητήσεις ακόμα και για το 2017.
Περιμένοντας τη συνέντευξη Τύπου που τοποθετείται σε περίπου 15 μέρες, η παρουσία του στη συγκέντρωση της Σφενδόνης θα δώσει κάποιες πρώτες απαντήσεις και θα διαλύσει τα νέφη και την έλλειψη πληροφόρησης καταρχάς στην καλλιτεχνική κοινότητα και βεβαίως και στο μεγάλο, μαζικό κοινό που αγάπησε το Ελληνικό φεστιβάλ.