Το ρεπορτάζ επιβεβαιώνει ότι ο Αρχιεπίσκοπος ήταν πολύ προσεκτικός και επιμελής στην τήρηση των μέτρων ατομικής προστασίας. Φορούσε μάσκα και μετρούσε τις αποστάσεις του από τους άλλους. Ωστόσο όταν κινείσαι σε ένα περιβάλλον με μεγάλο ιικό φορτίο, οι πιθανότητες μάλλον δεν είναι με το μέρος σου. Δεν γνωρίζουμε πόσα μέλη της ιεραρχίας διαγνώστηκαν θετικά με Covid-19. Ξέρουμε μόνο ότι η ποιμαντική στην Ελλάδα τελείται σε συνθήκες επιδημιολογικά ελεγχόμενες.
Υπάρχει λοιπόν και κάτι θετικό στην περιπέτεια του Αρχιεπισκόπου, αρκεί βέβαια να εξελιχθεί ομαλά και να τελειώσει αισίως. Το ποίμνιο, τουλάχιστον το κομμάτι που συγχέει τη λατρεία με την επιστήμη, θα αντιληφθεί ότι οι εκκλησίες δεν αποτελούν περιβάλλον επιδημιολογικά στεγανοποιημένο. Κοινώς η επαφή με το Θείο δεν εξασφαλίζει ανοσία.
Και όμως, σε αυτήν την περίεργη σχέση της Εκκλησίας με την πανδημία, ο Αρχιεπίσκοπος ήταν, δεδομένων των συνθηκών, μία φωνή λογικής. Συναίνεσε σχετικά εύκολα και γρήγορα στη λήψη μέτρων, φορούσε τη μάσκα του. Απέφυγε βέβαια να τοποθετηθεί στο θέμα της Θείας Ευχαριστίας, σε ένα ζήτημα που αγγίζει την υπαρξιακή φύση της θρησκείας.
Θυμηθείτε ότι στην αρχή της πανδημίας η εκκλησιαστική κοινότητα ήταν μάλλον δύσθυμη. Ακούγαμε ιεράρχες να δηλώνουν ότι οι πιστοί δεν έχουν να φοβούνται τίποτα μέσα στην εκκλησία. Στη συνέχεια σηκώθηκε ιερά οργή όταν εκδηλώθηκε ο προβληματισμός για τη μετάδοση του ιού από τη χρήση μίας λαβίδας για τη μετάληψη των πιστών. Ο Αρχιεπίσκοπος δεν μίλησε. Συχνά-πυκνά βλέπαμε θρησκευτικούς λειτουργούς να αντιδρούν με θυμό ή και ειρωνία στις συστάσεις για μέτρα. Ένας Μητροπολίτης βρέθηκε αντιμέτωπος με τη Δικαιοσύνη επειδή καλούσε τους πιστούς στους ναούς, προτρέποντας τους να δηλώσουν ψευδώς ότι εξέρχονται της οικείας για σωματική άσκηση. Και ένας Μητροπολίτης απεβίωσε. Σήμερα στον «Ευαγγελισμό» νοσηλεύονται δύο Αρχιεπίσκοποι, Αθηνών και Αλβανίας. Υπάρχει, αλήθεια, κάποιος που πιστεύει ακόμα ότι το ιερατικό σχήμα και η εκκλησιαστική σκέπη χορηγούν ανοσία;
Για πολλούς συμπατριώτες μας η πανδημία οδήγησε σε μία αναμέτρηση της επιστήμης με το υπερβατικό και της λογικής με την πίστη. Ας ελπίσουμε ότι η περιπέτεια, ή αν θέλετε ο Γολγοθάς, του Αρχιεπισκόπου θα έχει, τουλάχιστον, παιδευτική επίδραση στο κομμάτι των αρνητών που βρίσκεται εντός ποιμνίου. Να αντιληφθούν ότι και ο λόγος της επιστήμης είναι εμποτισμένος με βούληση για το κοινό καλό και το όφελος του ανθρώπου. Και ας δουν τώρα τον Αρχιεπίσκοπο ως τον καλό ποιμένα που με μόχθο τους οδηγεί στην αλήθεια.