Στο Ντουμπάι υποδέχτηκαν τον καινούργιο χρόνο πολλοί συμπολίτες μας | REUTERS/Ahmed Jadallah
Απόψεις

Κοσμικοί και Ρομά, Ντουμπάι και Ασπρόπυργος

Η εορταστική εξόρμηση των κοσμικών στο Ντουμπάι μας θυμίζει ότι η συγκεκριμένη κοινωνική «φυλή» διατηρεί πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τη φυλή των Ρομά. Πέρα από την αισθητική, που έχει πολλά σημεία επαφής, είναι και η διάθεση για γλέντι και ανεμελιά που αγνοεί τους επιδημιολογικούς κινδύνους
Κώστας Γιαννακίδης

Να σας πω την αλήθεια ουδόλως με ενόχλησε η παρουσία και οι φωτογραφίες του Τσιτσιπά από το πάρτι στο Ντουμπάι. Είναι πιτσιρικάς, πλούσιος και αστέρας του παγκόσμιου αθλητισμού. Εγώ στη θέση του μπορεί να έκανα και χειρότερα. Εν τέλει δεν κατάλαβα και για ποιο λόγο ο κάθε Τσιτσιπάς θα πρέπει να λογοδοτεί στα social για το πού και πώς ξοδεύει τα ωραία του λεφτά. Δεν έπρεπε, λέει να γυρίσει το σποτ για την πανδημία. Αν δεν κάνω λάθος, το έκανε δωρεάν.

Ο Τσιτσιπάς είναι και «δικαιολογημένος». Βρίσκεται στο Ντουμπάι για προετοιμασία. Αλλά εντάξει και οι άλλοι δεν θα μας δώσουν λογαριασμό, αν και ορισμένοι έχουν φορέσει φέσια σε κόσμο προκειμένου οι ίδιοι να κυκλοφορούν με ημίψηλο. Το θέμα σήκωσε μεγαλύτερο θόρυβο από αυτό που του αντιστοιχεί. Αν δεν είχαμε πανδημία, όλοι αυτοί θα ήταν, όπως κάθε χρόνο, στις Αλπεις, στα χιόνια, παριστάνοντας τους αυτοκρατορικούς πιγκουίνους σε περίοδο ζευγαρώματος.

Βέβαια ο αχός που ακούγεται συνδέεται και με τον ενδεχόμενο επιδημιολογικό κίνδυνο που συνεπάγεται αυτή η συμπεριφορά, με το ταξίδι στο εξωτερικό, την παραμονή στο αεροδρόμιο κλπ. Πράγματι, η «φυλή» των κοσμικών έχει δώσει αρκετά δείγματα ελεγχόμενης συμπεριφοράς. Κάτι πάρτι στη Μύκονο, μερικές μαζώξεις στα βόρεια προάστια, ένα Ντουμπάι από δίπλα, δείχνουν ότι η αίσθηση της κοινωνικής ευθύνης συχνά εκδηλώνεται με σχετική ανεπάρκεια.

Ολα αυτά μας επιτρέπουν να τοποθετήσουμε τη «φυλή» των ελλήνων κοσμικών δίπλα στην, εξίσου συμπαθή, φυλή των Ρομά καθώς, όπως μας πληροφορεί η σχετική ειδησεογραφία, στους καταυλισμούς συμβαίνουν περίπου όσα απαντώνται στη Μύκονο και πρόσφατα στο Ντουμπάι. Η ανεμελιά και η διάθεση κεφιού παραβλέπουν τον επιδημιολογικό κίνδυνο, προτάσσοντας την εφήμερη χαρά έναντι της κοινωνικής υπευθυνότητας.

Πράγματι, κοσμικοί και Ρομά διατηρούν πολλά κοινά στοιχεία συμπεριφοράς, σε βαθμό που, κάποιες φορές, αδυνατείς να διακρίνεις τη μία φυλή από την άλλη. Ας πούμε και οι δύο διατηρούν έντονο το στοιχείο της μετακίνησης, συχνά με νομαδικά χαρακτηριστικά. Ο κοσμικός θα μετακινηθεί από τη Μύκονο στην Αράχοβα και μετά στο Ντουμπάι, ο Ρομά θα φύγει από τον Ασπρόπυργο για να πάει σε γαμήλιο γλέντι στη Θήβα.

Και οι δύο υιοθετούν κοινωνική συμπεριφορά με έντονο το στοιχείο της επίδειξης. Έχουμε δει κοσμικούς να επιδεικνύουν την ευμάρεια τους σαν γύφτικο σκεπάρνι. Αλλά και Ρομά να επιδεικνύουν πλούτο με ακριβά αυτοκίνητα. Σε ορισμένες περιπτώσεις εγείρονται ερωτήματα σχετικά με το «πόθεν έσχες», αλλά δεν είναι της στιγμής. Κάποιος θα μπορούσε να εντοπίσει και αρκετά σημεία σύμπτωσης στην αισθητική των δύο φυλών, αλλά αυτές οι παρατηρήσεις έχουν έντονο το στοιχείο του υποκειμενισμού. Αντίστοιχα διακρίνονται κοινά σημεία στο πεδίο της κοινωνικής ένταξης, δεδομένης και της τάσης των δύο φυλών να κινούνται στις παρυφές του κοινωνικού περιθωρίου ή και πέρα από αυτές.

Επαγωγικά, λοιπόν, δυνάμεθα να σημειώσουμε ότι η αντιμετώπιση των κοσμικών που πήγαν στο Ντουμπάι περιέχει έντονο το στοιχείο του ρατσισμού καθώς αγνοεί παράγοντες όπως η συγκρότηση, οι «φυλετικές» συνήθειες και η ειδική αντίληψη περί κοινωνικής ευθύνης. Εκτός των άλλων, το ταξίδι στο Ντουμπάι επιβεβαιώνει ότι οι άνθρωποι της συγκεκριμένης φυλής βασανίζονται από μία πλάνη του ύφους και έναν καταναγκασμό του στιλ. Το ίδιο καλά θα περνούσαν και στον Ασπρόπυργο ή στη Θήβα. Μπορεί να τους ξένιζε το περιβάλλον, πλην όμως τα ήθη θα καλλιεργούσαν την οικειότητα. Σαν στο σπίτι τους ή σαν το Ντουμπάι.