Την Τρίτη 5 Δεκεμβρίου 2017 παραδόθηκε και εγκαταστάθηκε στο Παλαιό Φάληρο ο «PHYLAX», ο οποίος αναπαριστά και συμβολίζει τον Φύλακα-Αγγελο της πόλης.
Το γλυπτό –το οποίο στέκει σε στύλο ύψους 8 μέτρων– τοποθετήθηκε στην είσοδο της πόλης, μεταξύ των εκκλησιών Αγίας Σκέπης και Αγίου Γεωργίου, επί της παλαιάς λεωφόρου Ποσειδώνος.
Πρόκειται για άλλο ένα έργο τού Κωστή Γεωργίου. Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1956, υπήρξε μαθητής του Δημήτρη Μυταρά και του Δημοσθένη Κοκκινίδη στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από 90 ατομικές εκθέσεις σε πολύ σημαντικές γκαλερί και μουσεία σε ολόκληρο τον κόσμο, ενώ έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 300 ομαδικές εκθέσεις. Γλυπτά του έχουν τοποθετηθεί σε δημόσιους χώρους στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ έργα του βρίσκονται σε μεγάλα μουσεία, ιδρύματα και τράπεζες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ άλλα έχουν δημοπρατηθεί στα Bonhams και τα Sotheby’s του Λονδίνου.
Ο διακεκριμένος εικαστικός, λοιπόν, δημιούργησε το γλυπτό αρχικά σε πηλό και στη συνέχεια έγινε εκμαγείο, το οποίο χρησίμευσε για τη διαδικασία της χύτευσης σε μπρούντζο. Και το έβαψε κόκκινο –με τη σύμφωνη γνώμη της δημοτικής αρχής. Και αυτή ήταν η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.
Από την τοποθέτησή του και μετά, κάποιοι εκ των «ευσεβών» χριστιανών της περιοχής ξεκίνησαν τον ιερό πόλεμο για τον… «Εκπτωτο Αγγελο», όπως μετονόμασαν τον «Φύλακα», θεωρώντας ότι προσβάλλει τα χριστιανικά ήθη και απαιτούν την άμεση απομάκρυνσή του. Κάποιοι από αυτούς το προχώρησαν ακόμη περισσότερο και βανδάλισαν το γλυπτό πετώντας του λευκή μπογιά. Προ ημερών, επιχείρησαν να κόψουν τα καλώδια φωτισμού του αγάλματος, όμως η προσπάθεια δεν στέφθηκε από επιτυχία: αντ’ αυτού έκοψαν την ηλεκτροδότηση του τραμ, με αποτέλεσμα να προκληθούν προβλήματα στις συγκοινωνίες.
Προφανώς, για όλο αυτό φταίει ο εξαποδώ (μια λέξη, εννοείται) που ελλοχεύει μέσα στο γλυπτό. Το αναφέρουν με παρρησία οι διαδικτυακοί πολέμιοι του έργου, οι οποίοι επιχειρούν ταύτισή του με αποκρυφιστικές μορφές, ενώ ποικίλα δημοσιεύματα ισχυρίζονται ότι το μπρούντζινο γλυπτό αναπαριστά τη συνύπαρξη σατανισμού και μαύρης μαγείας. Αλλοι πάλι έχουν συσχετίσει μεταφυσικά το γλυπτό με την εικόνα του γνωστού μας Νεφελίμ Μαλτσέχ, που προσκυνούν οι οπαδοί του Εωσφόρου.
Μη γελιόμαστε. Ολοι έχουμε δει τον Εωσφόρο από κοντά και όλοι γνωρίζουμε ότι είναι κατακόκκινος και του αρέσουν τα καλώδια του τραμ. Επίσης, δεν υπάρχει ευσεβής άνθρωπος που να μην ξέρει ότι έτσι όπως κάθεται ο άγγελος και μας κοιτάει δεν μπορεί παρά να είναι ο Σατανάς ο ίδιος. Φτου, φτου και πάλι φτου.
Ο Κωστής Γεωργίου, μίλησε το πρωί της Πέμπτης στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ και ανέφερε πως οι αντιδράσεις ξεκίνησαν από την εφημερίδα «Ελεύθερη Ωρα» η οποία, μάλιστα, φιλοξένησε και σχετικές δηλώσεις τόσο του βουλευτή της Χρυσής Αυγής, Γιάννη Λαγού, όσο και του «Πατέρα Κλεομένη»· γνωστός και μη εξαιρετέος: τον Ιούλιο του 2017 κυκλοφόρησε βίντεο στο οποίο φαίνεται να σπάει με σφυρί ένα γλυπτό –με την ονομασία «Κρίση»– του καλλιτέχνη Τάσου Νυφαδόπουλου, το οποίο τοποθετήθηκε στη λεωφόρο Βουλιαγμένης, στην Αργυρούπολη. Επίσης, σε άλλο βίντεο, ο Κλεομένης φαίνεται να ρίχνει αβγά και να φτύνει μνημείο του Ολοκαυτώματος στη Λάρισα –πράξη για την οποία αφενός έχει σχηματιστεί δικογραφία εναντίον του για παραβίαση της νομοθεσίας περί ρατσισμού και, αφετέρου, η Γενική Γραμματεία Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων τον παρέπεμψε στη Δικαιοσύνη για αντισημιτισμό.
Για τον Λαγό, αντίστοιχα, δεν χρειάζεται η παράθεση σχετικού «βιογραφικού», είναι γνωστά τα έργα του…
Η μάχη του Καλού με το Κακό, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, συνεχίζεται με τη συλλογή υπογραφών για να απομακρυνθεί ο «Φύλακας-Αγγελος» από το σημείο –κάποιοι λένε ότι έχουν συγκεντρωθεί, περίπου, 5.000 υπογραφές. Αλλά μέχρι τώρα, όμως, το έργο στέκει ακόμη εκεί, με δαιμονική επιμονή θα έλεγε κανείς και παρά τις θεάρεστες πράξεις εναντίον του.
Το απίστευτο που προκύπτει από όλα τα παραπάνω, είναι ότι χρειάζεται, εν έτει 2017, να προβληματιζόμαστε ακόμα για (γραφικές) αντιδράσεις απέναντι στην Τέχνη. Η οποία σε μια ευνομούμενη πολιτεία και δημοκρατία δεν μπορεί να υπόκειται σε λογοκρισία και, σε καμία περίπτωση, με την εκδήλωση βίας.
Κάποτε έκαιγαν ανθρώπους, αργότερα βιβλία και πιο μετά κινηματογράφους, επειδή διαφωνούσαν με την άλλη άποψη, εκείνη που δεν συνάδει με τη χριστιανική πίστη τους – όπως, τέλος πάντων, την έχουν οι ίδιοι στο κεφάλι τους. Ομως τα χρόνια, διάολε, έχουν περάσει. Ενα παιδί που γεννήθηκε όταν καιγόταν το «Εμπασυ» για τον «Τελευταίο Πειρασμό» του Σκορτσέζε, είναι τώρα 30 ετών.
Παραμονές του 2018, στη χώρα που γέννησε τη Δημοκρατία και την αποδοχή τής άλλης άποψης με επιχειρήματα, υπάρχουν κάποιοι που διαφωνούν με ένα έργο τέχνης και προβαίνουν σε έκνομες ενέργειες και βανδαλισμούς εναντίον του, διαφωνώντας με το ότι η Τέχνη είναι υποκειμενική και πως, σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί να έχει όρια. Ξεχνούν, επίσης, ότι ο πολιτισμός μας έχει ορίσει ότι μπορεί κάτι να μη σου αρέσει, να αντιβαίνει την αισθητική σου, να διαφωνείς μαζί του, αλλά δεν μπορείς να παίρνεις βαριοπούλες και να το καταστρέφεις, να το «λούζεις» με μπογιά ή να κόβεις το ρεύμα για να μη φαίνεται, θυμίζοντας τα έργα και τις «μαύρες» ημέρες του σκοταδισμού.
Αλλά τι τα θες… Τα «Νεφελίμ» και τα «Ελοχίμ» είναι τόσο ισχυρά, που έχουν καταφέρει να κατοικοεδρεύουν στο Παλαιό Φάληρο και να απεικονίζονται στη μορφή του «Φύλακα-Αγγέλου» της πόλης. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες, να σας ενημερώσω ότι οι όμοροι δήμοι Καλλιθέας, Νέας Σμύρνης, Αγίου Δημητρίου και Αλίμου, δεν παρουσιάζουν σατανικές επιπλοκές -προς το παρόν- παρά την παρουσία του δαιμονικού γλυπτού στη «γειτονιά τους».
Αλίμονο σε εκείνους τους πιστούς που το έχουν δίπλα τους και τους δαιμονίζει, ενώ -μέχρι τώρα- δεν έχουν πιάσει ούτε οι ευσεβείς κατάρες τους ούτε οι ευλογημένες μούντζες τους ούτε ο βανδαλισμός ούτε η διακοπή ρεύματος.
Πιστεύω ότι μια καλή λύση θα ήταν ο εξορκισμός του «Φύλακα-Αγγέλου». Α, ναι. Και ο αφορισμός του Κωστή Γεωργίου.
Ευλόγησον…