Τελευταία, διαβάζω διάφορα αρνητικά σχόλια και κριτικές για το πόσο εμπορική έχει γίνει η εκπομπή της Μενεγάκη, για το πώς η ίδια πλασάρει συνεχώς προϊόντα on air: ότι τινάζει πόδι για να σου πουλήσει αυτό, ότι τινάζει χέρι για να σου πουλήσει το άλλο και γενικά πως ό,τι κάνει, το κάνει για να δειγματίσει ένα προϊόν προς πώληση.
Ναι, όντως, αυτό κάνει η Μενεγάκη, είναι μια κινητή βιτρίνα. Ό,τι βλέπεις πάνω της είναι επί τούτου βαλμένο εκεί, για να το δεις και να το λιμπιστείς. Αλλά τι νόημα έχει να πεις ότι ενοχλείσαι; Και τι άλλο περιμένεις να κάνει μια τηλεοπτική περσόνα σαν την Ελένη;
Κάθε εκπομπή είναι ένα προϊόν. Ομως το περιεχόμενο προς πώληση της κάθε εκπομπής είναι διαφορετικό. Δηλαδή, οι σατιρικές εκπομπές πουλάνε χιούμορ και μέσω αυτού, διαφημίζουν. Ομοίως και οι ενημερωτικές εκπομπές, τα δελτία ειδήσεων, τα ντοκιμαντέρ, που πουλάνε ενημέρωση ή τα τηλεπαιχνίδια που πουλάνε ψυχαγωγία. Η Ελένη δεν πουλάει ούτε σάτιρα, ούτε ενημέρωση, ούτε πολιτισμό, ούτε ψυχαγωγία. Τον εαυτό της πουλάει και μ’ αυτόν διασκεδάζει ο τηλεθεατής που επιλέγει να τη δει.
Θέλω να πω, η Ελένη είναι ένα προϊόν η ίδια, κατασκευασμένο για να πουλήσει άλλα προϊόντα. Δεν έχει άλλο λόγο ύπαρξης. Είναι λοιπόν αστείο να την κατηγορείς επειδή διαφημίζει αβέρτα στην εκπομπή της. Είναι σα να κατηγορείς ένα πάρκινγκ, επειδή δέχεται να παρκάρουν αυτοκίνητα στο χώρο του.
Η Μενεγάκη είναι εμπορικό προϊόν της mass culture και δομικό συστατικό της στοιχείο. Είναι ένα χρυσό προϊόν που φέρνει νούμερα. Και κέρδη
Οι ηθοποιοί, οι τραγουδιστές, οι δημοσιογράφοι, οι αθλητές, ακόμη και οι σεφ επιλέγουν αν θα κάνουν ή όχι διαφημίσεις. Μπορούν, αν θέλουν, να κάνουν μόνο τη δουλειά τους και να μην πλασάρουν προϊόντα. Τα μοντέλα δεν μπορούν να πουν ότι θα κάνουν τη δουλειά τους και δεν θα πλασάρουν προϊόντα, γιατί αυτή είναι η δουλειά τους, να διαφημίζουν. Είναι σε μια δουλειά που φτιάχτηκε για να υπηρετήσει τη διαφήμιση. Το ίδιο και η Ελένη Μενεγάκη. Αν έλεγε δεν θα διαφημίσω τίποτα και θα κάνω μόνο τη δουλειά μου, τι ακριβώς θα της έμενε να κάνει;
Η Μενεγάκη είναι εμπορικό προϊόν της mass culture και δομικό συστατικό της στοιχείο. Και ως τέτοιο, είναι πολύ πετυχημένη. Ποιος έχει υπογράψει τετραετές συμβόλαιο μ’ ένα κανάλι στις εποχές που ζούμε; Εκείνη υπέγραψε. Είναι ένα χρυσό προϊόν που φέρνει νούμερα σε όποια εκπομπή την περιέχει και σε όποιο προϊόν βρίσκεται δίπλα της, επειδή απλώς είναι η Ελένη. Μάλλον τα εύσημα πρέπει να της δώσουμε, όχι να την κατακρίνουμε επειδή πέτυχε, ούτε να περιμένουμε απ’ αυτήν να γίνει κάτι άλλο απ’ αυτό που είναι.
ΥΓ. Κι αυτό το άρθρο θα διαβαστεί πολύ. Επειδή περιέχει την Ελένη Μενεγάκη.