Δεν ξέρω αν το νέο βίντεο κλιπ της Μπιγιονσέ και του Jay Z στο Μουσείο του Λούβρου είναι ό,τι καλύτερο έχουμε δει από άποψη αισθητικής. Απ’ την άλλη, δεν μπορώ να πω ότι είναι και χάλια. Παρακολουθώντας το, μου δημιούργησε ανάμικτα συναισθήματα. Έχει πάρα πολύ ωραίες εικόνες, όπως αυτή.
Εχει και άλλες, που δεν ξέρεις πώς να τις περιγράψεις. Γενικά, είναι ένα βιντεοκλίπ που σε εντυπωσιάζει και δεν ξέρεις γιατί, επειδή το βρίσκεις πολύ καλό ή πολύ κιτς; Στρας, κολάν και twerking, μπροστά σε αγάλματα και πίνακες άλλων εποχών, άλλης κουλτούρας. Το απαύγασμα της αμερικανιάς με φόντο το απαύγασμα της Κλασικής Τέχνης.
Οπωσδήποτε, έχει ένα ενδιαφέρον η μίξη αυτή. Και ενδιαφέρον, και χιούμορ, και μια λεπτή ειρωνεία, σα να σου λέει, εκεί ήμασταν κι εδώ είμαστε. Σου δείχνει δύο όψεις του Πολιτισμού, μια παλιά και μια σύγχρονη, σε παράλληλο πλάνο.
Ολα αυτά ωστόσο, που απασχολούν εμάς ως θεατές, δεν νομίζω ότι απασχόλησαν ιδιαιτέρως το Μουσείο του Λούβρου, που παραχώρησε χώρους του για γυρίσματα στο διάσημο ποπ ζευγάρι. Κι αν απασχόλησε κάτι τους υπεύθυνους που έκαναν τη συμφωνία, υποθέτω ότι θα ήταν το εξής: συμφέρει να γίνει το Μουσείο, το σκηνικό της Μπιγιονσέ και του άντρα της;
Προσωπικά, δεν βρίσκω τον λόγο γιατί να απαντούσαν αρνητικά οι υπεύθυνοι στη συγκεκριμένη ερώτηση. Ναι, είναι το πιο προβεβλημένο μουσείο στον κόσμο αυτό του Λούβρου, αλλά τι πειράζει λίγη ακόμη προβολή; Ειδικά όταν γίνεται από το τοπ ζευγάρι της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας. Μερικά εκατομμύρια views στο youtube μέσα σε λίγες ώρες και όλα τα sites και τα πάνελ της υφηλίου να μιλάνε γι’ αυτό; Καθόλου άσχημο δεν θα το έβρισκα, αν ήμουν υπεύθυνος μουσείου.
Ισα-ίσα, που μέσω της Beyonce, θα δούνε και μερικοί ανίδεοι ότι υπάρχει μια Νίκη της Σαμοθράκης και μια Μόνα Λίζα σε κάποιο μουσείο του Λούβρου, του οποίου αγνοούσαν την ύπαρξη. Μη σου πω ότι αρκετοί θα το επισκεφτούν κιόλας, μόνο και μόνο για να δουν που γυρίστηκε το βιντεοκλίπ του ποπ ίνδαλματός τους. Και βέβαια, σκέψου και το οικονομικό deal που παίχτηκε. Λεπτομέρειες δεν λένε, αλλά σιγά μην έδωσαν τζάμπα ολόκληρο μουσείο του Λούβρου. Χρυσό θα το πλήρωσαν το σκηνικό τους οι Carters.
Εμείς θα δίναμε άραγε το Μουσείο της Ακρόπολης για ένα βιντεοκλίπ της Μπιγιονσέ; Ή της Ριάνα, δεν έχει σημασία. Αν κρίνω απ’ το πώς έχουμε αντιδράσει σε ανάλογες περιπτώσεις, χλωμό το βρίσκω. Εδώ κοντέψαμε να ρίξουμε άκυρο στον κουλτουριάρη Τζον Λε Καρέ όταν μας ζήτησαν τον Ναό του Ποσιεδώνα στο Σούνιο για γυρίσματα της σειράς που είναι βασισμένη σε μυθιστόρημά του. Θα δίναμε στο ποπ ειδωλάκι το Μουσείο μας;
Ο Gucci, αν θυμάστε, που μας είχε ζητήσει τον Παρθενώνα για επίδειξη μόδας, έφαγε ένα «Χι» μεγαλοπρεπές και αμετάκλητο. Να γίνουν τα αρχαία μας μάρμαρα σκηνικό για πασαρέλα; Να γίνουν σκηνικό για ποπ βιντεοκλιπ; Ποτέ των ποτών! Να πατήσουν μοντέλα στα αρχαία μας μάρμαρα; Μόνο χορός ασπροντυμένων παρθένων που πλύθηκαν με νερό αγνής και αμόλυντης πηγής αξίζει να πατάει πάνω τους. Δεν δεχόμαστε τίποτα λιγότερο (οι κομπλεξάρες)
Που λέει ο λόγος δηλαδή, υποθέσεις κάνω ότι δεν θα το δίναμε το Μουσείο μας. Μπορεί και να το δίναμε και να λέω ασυναρτησίες. Μένει να μας το ζητήσει η Μπιγιονσέ για να δούμε αν θα την αφήσουμε να χορέψει twerking μπροστά στις Καρυάτιδες.
ΥΓ. Ο Gucci δεν κατάφερε να κάνει την επίδειξη του στο λίκνο του αρχαίου Πολιτισμού, αλλά ο Ρουβικωνας κατάφερε να ανεβεί εκεί για διαμαρτυρία. Και ανέβηκε και το πήραμε χαμπάρι απ’ τις αναρτήσεις του. Καλά να πάθει βέβαια κι ο Gucci, λάθος τακτική ακολούθησε. Ας ανέβαινε κι αυτός να κάνει την επίδειξη του χωρίς να ζητήσει την άδεια. Θα το παίρναμε χαμπάρι την επόμενη μέρα.