Ο Γαβρόγλου εξηγεί κάτι στον Τσίπρα στη Βουλή. Να είναι το νέο «σύστημα» εξετάσεων; | Nick Paleologos / SOOC
Απόψεις

Τι θα πει ο Τσίπρας στη ΔΕΘ για τις Πανελλαδικές;

Ο Πρωθυπουργός ήθελε να πάει στην 82η ΔΕΘ και να ανακοινώσει εκεί το νέο εξεταστικό σύστημα που του είχε υποσχεθεί ο Γαβρόγλου. Ο υπουργός όμως, ενώ είχε τουλάχιστον τρεις σοβαρές εισηγήσεις στα χέρια του, επέλεξε μια καινούργια που τα έχει τινάξει όλα στον αέρα. Τι μένει λοιπόν στον Τσίπρα;
Μάρνυ Παπαματθαίου

Τι θα πει τελικά ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στην 82η ΔΕΘ σχετικά με το νέο σύστημα εξετάσεων για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ; Το μυστήριο αναδύθηκε πρόσφατα, καθώς ο άνθρωπος αρχικά το είχε σχεδιάσει με σοφία: νέο εξεταστικό, «κατάργηση» των πανελλαδικών εξετάσεων, ελεύθερα όλοι στα ΑΕΙ, χωρίς πολλές λεπτομέρειες – ένα επικοινωνιακό χτύπημα που θα χανόταν στην πλούσια πληροφορία και κανείς δεν θα αναζητούσε την λεπτομέρεια.

Εύκολο, βολικό, επικοινωνιακό και αρκούντως… αριστερό.

Δεν υπολόγισε όμως τον παράγοντα Γαβρόγλου. Μιλάμε άλλωστε για τον μοναδικό υπουργό Παιδείας ως σήμερα που άλλαξε τον αριθμό των εισακτέων στα ΑΕΙ αφού τον είχε ήδη ανακοινώσει! Τα υπολόγισε λάθος στις περιζήτητες Σχολές; Δεν πειράζει, εύκολο είναι μετά να το αλλάξει…

Η ιστορία που προηγήθηκε είναι απλή αλλά έξοχα διαφωτιστική. Και μας την περιέγραψαν οι πληροφορίες από τους ανθρώπους που ήταν εκεί και την διαχειρίστηκαν.

Ο Πρωθυπουργός, λένε λοιπόν οι πληροφορίες (εγκυρότατες), ήθελε να πάει στην 82η ΔΕΘ και να ανακοινώσει εκεί το νέο εξεταστικό σύστημα που του είχε υποσχεθεί ο υπουργός της Παιδείας. Ο υπουργός όμως, που κινδύνευε θανάσιμα να βρεθεί εκτός κυβέρνησης -μετά την κοινοβουλευτική «μάχη» για το νομοσχέδιο των ΑΕΙ- δεν είχε ολοκληρωμένη πρόταση για νέο εξεταστικό.

Δηλαδή είχε. Την πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που είχε παρουσιάσει πρόσφατα ο πρόεδρος του Γεράσιμος Κουζέλης, ο οποίος ως σοβαρός άνθρωπος είχε απαντήσει σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου ότι δεν καταργούνται οι εξετάσεις, αλλά γίνονται ενδοσχολικές και θα διεξάγονται στο τέλος του τελευταίου τετραμήνου του Λυκείου.

Η πρόταση αυτή αν και είχε προβλήματα, ήταν αξιοπρεπής. Αξιοπρεπής ήταν και η πρόταση που είχε κάνει ο υπεύθυνος για τον εθνικό διάλογο στη παιδεία καθηγητής Αντώνης Λιάκος. Καλύτερη απ’ όλες, κατά την δική μου γνώμη, ήταν η προηγούμενη πρόταση, ενός ακόμη πιο εξαντλητικού εθνικού διαλόγου για την παιδεία υπό τον καθηγητή, πρώην πρύτανη και πρώην υπουργό Γιώργο Μπαμπινιώτη.

Γιατί λοιπόν ο νυν υπουργός Παιδείας, ενώ είχε τουλάχιστον τρεις σοβαρές προτάσεις επέλεξε μια καινούργια που έβγαλε το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας από τα «ρούχα» της;

Επειδή δεν ήθελε να ανεβάσει τις πολιτικές «μετοχές» κανενός από τους τρεις προηγούμενους. Ειδικά όταν οι δικές του έπεφταν… «Ο καλός στρατιώτης πεθαίνει, δεν ταπεινώνεται» όπως άκουσα πρόσφατα!

Πιεσμένος δε ο υπουργός Παιδείας, από την πιθανότητα να διαρρεύσουν οι πληροφορίες γύρω από τις νέες συζητήσεις που είχε αρχίσει να επεξεργάζεται, αυτή τη φορά με δική του ομάδα εκπαιδευτικών (ήδη τα πρώτα δημοσιεύματα ξεκινούσαν) πριν από την ΔΕΘ, αποφάσισε να προχωρήσει σε στρατηγική επίθεση: Παρουσίασε μια σύνθεση των δυο προτάσεων που είχε, με νέα προσθήκη την απίθανη έμπνευση των «μίνι» Πανελλαδικών στη μέση της σχολικής χρονιάς, κάτι που εμφανώς δεν είχε μελετήσει αρκετά.

Μετά κατάλαβε ότι η πρόταση αυτή δεν ήταν προσεκτικά μελετημένη και δήλωσε ότι «οι εξετάσεις αυτές θα είναι προαιρετικές». Μετά κατάλαβε ότι οι ανέξοδες εξαγγελίες περί ελεύθερης πρόσβασης στα ΑΕΙ δεν εφαρμόζονται και δήλωσε «εγώ ποτέ δεν είπα θα καταργήσω τις Πανελλαδικές. Εγώ είπα να αναμορφώσουμε το Λύκειο».

Λίγο νωρίτερα είχε πει ότι το σχέδιο του θα εφαρμοσθεί σε ορίζοντα πενταετίας -από την επόμενη κυβέρνηση δηλαδή-, αφού πριν είχε ανακοινώσει ότι θα εφαρμοσθεί σε ορίζοντα τριετίας.

Σύντομα δε, θα καταλάβει και ότι δεν είναι δυνατόν να είναι προαιρετικές εθνικού τύπου εξετάσεις καθώς θα δημιουργήσουν θέματα ανισότητας και αντισυνταγματικών διατάξεων που θα τινάξει το σύστημα «στον αέρα». Δεν ξέρω εσείς, αλλά εγώ μπορώ να προβλέψω τι θα πει…

Το ερώτημα είναι τώρα και με όλη αυτή την επικοινωνιακή «ακαταστασία», τι μένει στον Πρωθυπουργό για να πει στη ΔΕΘ. Γιατί είναι δεδομένο, ότι θέλει να κρατήσει τις εξαγγελίες για το νέο εξεταστικό ψηλά στην ατζέντα, κατά την εμφάνιση του στην Θεσσαλονίκη.

Εχει όμως πραγματικά αξία τι θα πει ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ;

Ειδικά όταν το γενικό συμπέρασμα παραμένει ένα: με το νέο σύστημα Γαβρόγλου είναι βέβαιο ότι οι νέοι ούτε να ερωτευτούν θα μπορούν, ούτε να πιουν ένα ποτό το Σάββατο το βράδυ, κατά την πραγματική αγωνία που είχε εκφράσει ο υπουργός στις 25 Μαΐου, απευθυνόμενος στον πρόεδρο της αξιωματικής αντιπολίτευσης…

Αντιθέτως θα έχουν περισσότερο εξεταστικό άγχος γιατί άλλο να έχεις τρεις τάξεις στο Λύκειο και άλλο να σου «κοβουν» τη μια τάξη και να την κάνουν προθάλαμο για τα ΑΕΙ με συνεχείς αξιολογήσεις. Δεν το λες χαλαρό ένα τέτοιο σύστημα. Και σίγουρα δεν το λες «κατάργηση των πανελλαδικών εξετασεων»…