Protagon A περίοδος

Τα χρόνια της γεύσης

Το 1957, η βρετανική Durex γιορτάζοντας 42 χρόνια παραγωγής, κυκλοφορεί το πρώτο προφυλακτικό με λιπαντικό.

Αρης Μαλανδράκης

Τη δεκαετία του '50 η ελληνική αγορά εμπλουτίστηκε με νέες μάρκες εγχώριας παραγωγής. Το χορό άνοιξε ο -αγγλικής γραφής- «ASSOS», που παρέλαβε την σκυτάλη από την προπολεμική «Μπεμπέκα» (δες προηγούμενη ανάρτηση). Το 1957, η βρετανική Durex γιορτάζοντας 42 χρόνια παραγωγής, κυκλοφορεί το πρώτο προφυλακτικό με λιπαντικό. Στα τέλη της ίδιας δεκαετίας δημιουργήθηκε πραγματικός πάταγος στην ελληνική αγορά με την εμφάνιση ενός καινούργιου προφυλακτικού. Το «Κλειδί» κατέκτησε το ανδρικό κοινό, χάρη στους… φροϊδικούς συνειρμούς που προκαλούσε η λέξη (και στην παραπέμπουσα, ποθητή «κλειδαρότρυπα»). Νέα σήματα κυκλοφόρησαν, ακολουθώντας κατά πόδας την κλιμακούμενη σεξουαλική απελεύθερωση. Οπως το «Ria», με την ένδειξη «ηλεκτρονικά δοκιμασμένο 100%», ή το «again», που στη συσκευασία του έγραφε την ελληνική προφορά της λέξης («αγκέν»), ώστε να μη ζορίζονται ενώπιον του περιπτερά όσοι δεν γνώριζαν αγγλικά.

Την πελατεία που έχασαν οι εταιρείες προφυλακτικών με τη διάδοση του χαπιού, του διαφράγματος και άλλων μεθόδων αντισύλληψης στα σίξτις, την ξανακέρδισαν λίγο αργότερα με την εξάπλωση του AIDS. Η χρήση προφυλακτικού έγινε παγκόσμια καμπάνια, δημιουργώντας παράλληλα μια νέα δυναμική στο προϊόν. Το 1994 κυκλοφορεί στις ΗΠΑ το πρώτο προφυλακτικό κατασκευασμένο από πολυουρεθάνη, αναβαθμίζοντας (για μια ακόμα φορά) την αίσθηση της διείσδυσης. Παράλληλα, άρχισαν να φυτρώνουν σαν μανιτάρια ένα σωρό μοντέλα που κάλυπταν όλα τα γούστα: σε διάφορα χρώματα και μεγέθη, χωρίς λιπαντικό, με επιβραδυντικό, με σπερμοκτόνο και, για εναλλακτική απόλαυση, με γεύσεις φρούτων. Μόλις πριν τρία χρόνια, το 2008, παρουσιάστηκε η τελευταία (μέχρι στιγμής) λέξη στην τεχνολογία των υλικών. Το polyisoprene υπόσχεται να χαρίσει την αίσθηση του απόλυτα γυμνού δέρματος, ξεπερνώντας σε λεπτότητα και ελαστικότητα κάθε προηγούμενο. Δεν είναι τυχαίο, επομένως, ότι οι σχετικές μελέτες υπολογίζουν την παγκόσμια κατανάλωση προφυλακτικών, το 2015, στα 18,6 δισεκατομμύρια τεμάχια.