Απ’ όπου και να το πιάσεις, κάνει «τζιζ». Ουσιαστικά έχει επιτελέσει και τον σκοπό του. Με μια διαφήμιση που έγινε viral μέσα σε λίγες ώρες, ένα brand προϊόντων μαλλιών συζητιέται ευρέως. Αν δεν είναι αυτό διαφημιστική επιτυχία, τι είναι;
Το θέμα της διαφήμισης είναι η συμπερίληψη (inclusivity). Η αναγνώριση. Η αποδοχή της διαφορετικότητας. Στην προκείμενη περίπτωση, εστιάζει στην κοινότητα ΛΟΑΤΚΙ. Και απεικονίζει πέντε πρόσωπα και τις διαδρομές τους προς την αποδοχή. Από τον εαυτό τους, τον περίγυρό τους, την κοινωνία.
Κάτι που είναι ή, μάλλον, θα έπρεπε να είναι αυτονόητο. Γιατί όλοι είμαστε διαφορετικοί. Οχι μόνο στην επιλογή ερωτικού συντρόφου. Σε κάτι ή σε περισσότερα. Και αυτό θα πρέπει να το αναγνωρίσουμε πρωτίστως εμείς και κατ’ επέκταση οι γύρω μας. Και στη συνέχεια να μας σεβαστούν και να τους σεβαστούμε.
Πού είναι λοιπόν το ζήτημα;
Μάλλον πιο βαθιά.
Οχι στα μαλλιά. Τα μαλλιά ήταν μια έξυπνη αφορμή για ένα brand, που είναι χρόνια στην αγορά και έχει καταγραφεί στη συνείδηση του καταναλωτικού κοινού ως «συμβατικό» και αγαπημένο των μαμάδων μας, να κάνει ένα γρήγορο φρεσκάρισμα στην εικόνα του. Και με ένα «σοκ» στο καταναλωτικό προφίλ του, να διευρύνει το πελατολόγιό του πέρα από τη «γυναικεία περιποίηση».
Εξυπνη κίνηση και αποτελεσματική. Γιατί σε κάθε περίπτωση, η διαφήμιση αυτή έχει ένθερμους υποστηρικτές. Και στην πλειοψηφία τους είναι νέοι στη φαρέτρα του brand.
Το brand κερδίζει σε αναγνωρισιμότητα και δηλώνει «παρών» στον κοινωνικό διάλογο.
Μέχρις εδώ, μια χαρά.
Γιατί πράγματι, κανείς δεν πρέπει να νιώθει αποκομμένος από την κοινωνία, για οποιοδήποτε στοιχείο της υπόστασής του, εφόσον αυτό δεν θίγει και δεν βλάπτει κανέναν.
Ομως, σήμερα, το 2022, και έπειτα από 24 μήνες πανδημίας με μεγάλα διαστήματα εγκλεισμού, τα οποία από τη μία περιόρισαν τη φυσική επαφή και από την άλλη επιδείνωσαν τα φαινόμενα της βίας, ενδοοικογενειακής και σεξουαλικής, η οποία φθάνει στη δολοφονία, με θύματα γυναίκες, είναι το inclusivity σε σχέση με την επιλογή ερωτικού συντρόφου το επίκαιρο πρόβλημα της κοινωνίας;
Σε μια εποχή που το poke στο Facebook έχει αντικαταστήσει το «γεια σου» και οι πλατφόρμες ερωτικών γνωριμιών δίνουν λύσεις delivery στην πόρτα;
Σύμφωνα με τη νέα, πανελλαδική έρευνα της Focus Bari | YouGov, δύο χρόνια μετά την πανδημία, έχουν επηρεαστεί σημαντικά τόσο η ψυχική, συναισθηματική υγεία, όσο και η κοινωνική ζωή των Ελλήνων.
- 56% δηλώνουν ψυχολογία με ασταθή διάθεση και πολλά σκαμπανεβάσματα.
- Καλύτερη κατάσταση υγείας, σε σχέση με δύο χρόνια πριν, έχει μόνο ο ένας στους δέκα Ελληνες, ενώ σε διπλάσιο ποσοστό δηλώνουν χειρότερη υγεία σήμερα.
- 58% αναφέρουν την κοινωνικότητά τους χειρότερη σε σχέση με την προ-Covid εποχή.
- Ενας στους δύο δεν βγαίνει καθόλου από το σπίτι για διασκέδαση σε φιλικά – συγγενικά σπίτια ή κοινωνικές συναντήσεις σε εστιατόρια – καφέ κ.λπ.
- Εξαίρεση σε αυτό αποτελούν οι νεαρές ηλικίες, που στην πλειονότητά τους βγαίνουν για διασκέδαση πολύ συχνότερα.
Ναι, η αποδοχή της προσωπικότητας και των προτιμήσεων του καθενός είναι αυτονόητο δικαίωμα δικό του και υποχρέωση των γύρω. Oπως και ο σεβασμός εκατέρωθεν.
Το πρόβλημα σήμερα, όμως, είναι σίγουρα βαθύτερο και σίγουρα ευρύτερο. Να «ξυπνήσουμε και να μυρίσουμε τον καφέ» (wake up and smell the coffee).
Μήπως σήμερα το πρόβλημα έχει να κάνει με την έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας, διεξόδου, επαφής, ενσυναίσθησης; Και τελικά υγιούς κοινωνικοποίησης;
Γιατί τα μαλλιά μπορεί να είναι μια εξαιρετική αφορμή για να αλλάξουν την εικόνα της φίρμας που τα περιποιείται. Και ίσως να το πέτυχαν.
Αλλά δεν αρκούν για να αλλάξουν «χωρίστρα» στην κοινωνία.